Ansattes tyveri koster detailhandlen milliarder
Ifølge en ny rapport er det samlede svind for detailbranchen i 24 lande på vej opad, hvor butikstyveri og tyveri blandt ansatte tegner sig for langt det største svind.Detailhandlen i 24 industrialiserede lande mister 8.469 milliarder kroner (1.234 milliarder dollars) i forskellige former for svind om året. Det fastslår rapporten Global Retail Theft Barometer, der angiver ansattes tyveri som årsag til en stor del af tabet.
Butikstyveri er den største grund til svind i 18 ud af de 24 undersøgte lande, men i USA er tyveri blandt ansatte den største årsag til svind med 45 procent, mens butikstyveri udgør 36 procent.
Ifølge en britisk analytiker i tabsforebyggelse inden for handel, Ernie Deyle, som været med til at lave undersøgelsen, består svindet ofte i, at de ansatte manipulerer med transaktionerne. Enten ved at give rabat til en ven eller på anden måde at påvirke salget for egen vindings skyld.
“Denne form for salgsreducerende aktiviteter sker hele tiden, og de er den primære årsag til tab,” siger Ernie Deyle.
LÆS OGSÅ: “For få butikker er bevidste om svindel på mobilen”
Milliardtabet er en stigning i forhold til sidste år, og på det europæiske marked er tyveri blandt butiksansatte steget fra 22 til 25 procent, mens butikstyveri er steget fra 38 til 42 procent.
Ifølge Ernie Deyle skyldes stigningen en kombination af sværere økonomiske tider og en nedgang i ressourcer til tabsforebyggelse.
“Folk har færre penge og derudover bruger detailhandlerne færre ressourcer på tabsforebyggelse,” siger Ernie Deyle til Retail Touch Points.
LÆS OGSÅ: “Dom afsagt i bedragerisag på Kunstakademiet”
Tøjbranchen er efter apoteksbranchen det område, hvor der sker flest tyverier. Desuden begås de fleste tyverier om vinteren, hvor det er nemmere at skjule tyvekoster under overtøjet.
Norge er det land, hvor der er mindst svind, mens Sverige og Finland ligger langt lavere rangeret som nummer 17 og 23.
Blandt de undersøgte lande er Brasilien, Argentina, USA, Mexico, Kina, Rusland, Australien, Polen, Tyskland, Frankrig, Spanien, Portugal, Italien, Holland, Belgien, Storbritannien, Norge, Sverige, og Finland. Danmark medvirker ikke i undersøgelsen.
Ekstern kilde: Retail Touch Points