Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE

DAFI fylder 10 år: Har haft betydning for modens talentudvikling

En række aktører fremhæver i forbindelse med DAFIs 10 års jubilæum, netværksorganisationens samlende funktion i en modebranche med mange og meget forskellige aktører.
En række aktører fremhæver i forbindelse med DAFIs 10 års jubilæum, netværksorganisationens samlende funktion i en modebranche med mange og meget forskellige aktører.

Den 1. november fyldte Danish Fashion Institute (DAFI) 10 år. I den forbindelse har Fashion Forum, der i sin tid var en af organisationens mange opfindelser, spurgt en række aktører, hvilken rolle DAFI har spillet – men også hvilke udfordringer DAFI og branchen står overfor.

I den forbindelse fremhæver flere designere, modemedier, politikere og andre af DAFI’s samarbejdspartnere, at netværksorganisationen har spillet en stor rolle i forhold til talentudviklingen i modebranchen.

LÆS OGSÅ: “DAFI fylder 10 år: Et samlingspunkt i branchen”

Nikolai Klausen, der er direktør for brancheorganisationen WEAR, mener, at DAFI har medvirket til at give de danske talenter selvtilliden og troen på, at de kan noget helt specielt.

“DAFI har været den stærkeste faktor i at dansk mode fik et bredt internationalt gennembrud. Inden DAFI var det enkelte store virksomheder, som havde international succes. DAFI fik sat de mindre og innovative designere på det internationale verdenskort. Moden har altid ligget i den danske forbrugers bevidsthed, men ikke på det niveau som det er i dag. DAFI var også med til at skabe en selvtillid blandt de dygtige og unge danske designere. Denne selvtillid ser jeg som grundstenene i den position, som dansk mode har i kulturlivet i dag. DAFI havde modet til at tro på, at vi som danskere kan noget helt specielt og at mode er mere end ’bare tøj’. DAFI har fået sat dansk design på den kulturrelle dagsorden gennem en målbevidst indsats fra Eva Kruse,” skriver han til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Overborgmesteren: DAFI er en samlende kraft”

Erhvervs- og vækstordfører Hans Kristian Skibby (DF) påpeger, at flere udenlandske designere og studerende søger til danske designskoler, og at der er vækstpotentiale for dansk design på internationalt plan.

“I forbindelse med Kopenhagen Fur kan jeg gode lide det her med, at man inviterer udenlandske designere ind, fordi det bidrager med noget til udviklingen af den danske designkultur. Hvis vi skal sikre vores eksportmarkeder med hensyn til designertøj af internationalt tilsnit, så kan vi ikke bare holde det indenfor egne, danske rammer. Der er flere steder i verden, hvor man også tænker på design og udvikling, det gør man eksempelvis i Sydkorea, Tokyo og New York. Branchen har flyttet sig fra hovedsageligt at have Paris som sit omdrejningspunkt til også at være stærkt til stede i andre lande, og det giver jo også bedre vækstmuligheder for danske designere. Stangvarer og couture hænger jo sammen, og det kommer begge typer af konfektionsproducenter til gode, når Danmark som helhed er kendt for design. Det, at dansk design i højere grad er på radaren rundt omkring i verden kan vi blandt andet se på designuddannelserne, i hvert fald i Kolding, hvor der er flere udenlandske studerende, der søger optagelse,” siger Hans Kristian Skibby til Fashion Forum.

Fremtidsudsigter for den danske modebranche

Designeren Mads Nørgaard håber, at DAFI også de næste 10 år vil have fokus på at støtte, styrke og spotte nye talenter.

“Endnu mere fokus på talentudvikling både fra skolerne, Copenhagen Fashion Week, Danish Fashion Institute og de etablerede designere. DAFI har fået sat mode på dagsordnen herhjemme og hjulpet dansk design endnu bedre frem i udlandet,” skriver Mads Nørgaard til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “DAFI fylder 10 år: Har sat bæredygtigheden på modedagsordenen 

Også Chris Pedersen kurator og studievært på DKR mener, at DAFI har været medvirkende til den måde medierne generelt i dag dækker den danske mode. Og om DAFI og udviklingen på længere sigt siger han:

“Jamen, jeg håber da, at de beholder deres rolle som brandambassadører, som publicister, arrangører og politiske talerør. Men mest af alt ville jeg ønske, at modebranchen ville bakke mere op om DAFI, så fundamentet for deres arbejde ville blive stærkere. Både i forhold til medlemsskab, men også i forhold til at støtte op omkring den danske modeuge. Den har gjort så meget godt for byen, men det kræver en fælles indsats for momentummets levedygtighed,” skriver han til Fashion Forum.

Udover en bred enighed om DAFIs medvirken til talentudviking har flere aktører ligeledes udtalt sig til Fashion Forum, om netværksorganisationens betydning indenfor emner som bæredygtighed og samlingspunkt. Der bliver blandt andet påpeget, at DAFI er blevet et centralt samlingspunkt for dansk mode, og ligeledes er gået foran hvad angår bæredygtighed i modebranchen.