Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Plus size-tøj giver vækst hos B&C Textiler

Det sønderjyske modefirma har det seneste år sagt farvel til et mærke, men har til gengæld fundet et hul i markedet med et andet, der stormer frem i Europa.
Det sønderjyske modefirma har det seneste år sagt farvel til et mærke, men har til gengæld fundet et hul i markedet med et andet, der stormer frem i Europa.

I Sønderborg sidder direktørerne Rene Toft og Claus Zink og glæder sig over deres firma B&C Textiler A/S. For i det seneste årsresultat kan de fremvise 782.000 kroner i driftsoverskud før skat og en egenkapital på 14,5 millioner kroner. Det skyldes i særdeleshed et af firmaets mærker.

”Storpigemærket Adia er kommet rigtig godt fra land i hele Europa, efter vi første gang tog det med på messen Curvy, der afholdes samtidigt med Bread & Butter i Berlin. Curvy er en messe kun for plus size, og med 90 udstillere giver det et helt andet fokus end Bella Center Copenhagen, hvor der er cirka 3.000 brands udstillet,” siger Rene Toft, direktør for B&C Textiler A/S, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Carmakoma lander endnu en amerikansk luksusgigant”

Det gik faktisk så godt tilbage i januar, at der kom kontrakter i hus med butikker fra Frankrig, Østrig, Italien, Holland, Norge og Sverige. Derfor valgte B&C Textiler også at være repræsenteret ved Curvy igen i juli, og det var lige så positiv en oplevelse.

”Der er et stort vækstpotentiale inden for segmentet, og vi valgte at fokusere på nogle referencekunder. Det lykkedes os at komme ind hos nogle store huse i Tyskland, der tæller L+T Osnabrück, Wöhrl og SinnLeffers. Der er et enormt potentiale i Tyskland, og det åbner op for salg til andre referencekunder og nye markeder,” fortæller Rene Toft.

Eventyret med Adia startede med et andet plus size mærke, yppig, der blev overtaget fra et konkursbo. Det gik ikke med mærket, men B&C Textiler lavede alligevel en analyse af plus size-tøj. Her viste det sig, at plus size-tøj mangler et større modepræg.

LÆS OGSÅ: “Allsize udvider med et nyt herrebrand i standardstørrelser”

Derfor valgte modefirmaet at skabe det nye Adia baseret på modegraden i Miss Baron, som er selskabets modemærke til regular size-segmentet. Det krævede naturligvis nogle andre snit, men resultatet har virket.

”Adia har med en højere modegrad til plus size-pigen ramt et hul i markedet, og varerne i butikkerne er blevet godt modtaget. Derfor vil vi også fortsætte investeringerne,” siger Rene Toft.

B&C Textiler A/S blev stiftet tilbage i 1979, og i dag består det af mærkerne Intown, Soft B’, Miss Baron og Adia. Mere end 75 procent af tøjet sælges på eksportmarkedet.