Fokus på solbriller betaler sig for modebrands
Mærker tjener godt på produktgruppen af flere årsager. Blandt andet fordi de kan bruge solbrillerne til at lokke fremtidens forbrugere - de yngre generationer - til sig, lyder det fra forretningsmand.Solbriller er ikke længere forbeholdt sommerdage på stranden. Faktisk kan de ikke engang klassificeres som accessories, men bør i stedet tildeles sin helt egen kategori, lyder det fra Rodney Grunseit, direktør i den australske solbrilleproducent Sunshades.
”Forbrugere bærer ikke de samme solbriller hver dag. De skifter dem og mikser dem. Det er derfor, vi tror på, at solbriller er en kategori for sig selv i stedet for at være det, de altid er blevet kaldt: en accessorie,” fortæller han til Business of Fashion. Det er en af årsagerne til, at brands bør dyrke solbrillerne i højere grad end hidtil.
LÆS OGSÅ: “Luksus-accesories er modehusenes pengemaskiner”
Chanel, Prada og Tom Ford er eksempler på luksusmærker, hvis solbrillekollektioner er højt profitable. Det fortæller Mario Ortelli, der er senior vice president for det europæiske luksusmarked i finansfirmaet Bernstein. Ifølge ham findes der yderligere tre grunde til, at dyrere modemærker tjener godt på disse varer:
- Prisniveauet er det samme som ved et accessorie-produkt.
- Promovering af produktet bliver som udgangspunkt betalt af de store licens-partnere, der producerer solbrillerne. De penge, brandet selv bruger på markedsføring, giver derfor ekstra værdi.
- Solbriller henvender sig i høj grad til den yngre generation. Det kan brands udnytte ved at holde fast i disse kunder og opbygge en relation til dem – fremtidens forbrugere.
Et marked i vækst
Markedet for briller, solbriller og kontaktlinser er lige nu cirka 600 milliarder kroner værd og forventes at stige til 934 milliarder kroner i 2020. Heraf udgør salg af solbriller 40 procent ifølge Exane BNP Paribas.
Den italienske solbrilleproducent Luxottica, der blandt andet producerer og distribuerer solbriller for Chanel og Prada, dominerer utvivlsomt markedet. I 2014 genererede virksomheden en omsætning på cirka 56,71 milliarder kroner og er dermed syv gange større end den nærmeste konkurrent Safilo.
Kilde: Business of Fashion