PR-bureauer tilbyder forskellige mediestrategier
Det er nye tider for modebrands og branchens PR-bureauer, der hele tiden skal pleje netværk for at hjælpe mærkerne i et konkurrencepræget marked.For mange modemærker kan det være en jungle at finde rundt, når varen skal markedsføres på forskellige medieplatforme. Derfor ansætter de PR-bureauer, der skal sætte sig ind i mærkernes historie og identitet.
”Jeg er mere en del af firmaet som personlig repræsentant. Kunder får ikke et showroom, men jeg sørger for at være proaktiv over for pressen. Jeg vil gerne sparre med mine kunder, så vi får en personlig relation,” fortæller Maria Steven, indehaver af Blitz PR, til Fashion Forum.
Agenten plejer forholdet til pressen
Der findes i dag flere PR løsninger. Der er den klassiske bureauløsning, inhouse PR eller en PR agent. Med en konkurrencepræget marked og et hastigt tempo inden for PR kræver det investering af tid og proaktivt arbejde at pleje forholdet til pressen. Det kan derfor være besværligt for et brand at varetage disse opgaver selv.
LÆS OGSÅ: ” Partnere bag trendbureau åbner kreativt agentur”
Blitz PR er et personligt PR agentur med fokus på få udvalgte mærker, som Maria Steven selv brænder for. Hendes mærker tæller navne som YDE, Utzon og RAIINE, der bevarer følingen med pressen, men overlader det proaktive PR arbejde til hende.
“Hvert brand opnår stor fokus, fordi jeg selv varetager dem, og her er et showroom ikke afgørende for effektiv PR – jeg kan og ønsker ikke kan genskabe deres univers,” fortæller Maria Steven.
Størrelsen betyder intet
Et andet PR bureau er Noise PR, der har eksisteret siden 2006 og i dag tæller 20 ansatte og et showroom på 1.000 kvadratmeter. Størrelsen betyder ifølge indehaver Stine Kirkegaard Hoffmann ikke noget, for det handler først og fremmest om at være et serviceorgan over for kunderne.
LÆS OGSÅ: ” Mode førte til topjob i kommunikationsbureau”
”Jeg kom selv fra at skrive for magasiner i Paris, hvor det benhårdt handler om at have relationer, som bureauer lever af og får kunder igennem. Vi er ærlige over for vores kunder og giver dem et billede af, hvad der er realistisk muligt, selvom de måske håbede på noget andet,” siger Stine Kirkegaard Hoffmann til Fashion Forum.
Bureauet skal ville kunden
Hun forklarer, at Noise PR arbejder strategisk i forhold til at finde ud af, hvad det enkelte mærke har behov for. Samtidig tillader Noise PR sig at være selektive i forhold til, hvem de gerne vil arbejde for. Bureauets mærker tæller i dag blandt andet Fonnesbech og 2NDDay.
LÆS OGSÅ: ” Noise PR er Gazelle for tredje år i træk”
”Forretningsplanen fra 2006 kører vi stadig efter, og den går kun bedre og bedre. Jeg er både jysk og international på samme tid, for jeg arbejder for resultater ud fra et passioneret udgangspunkt. Derfor er det vigtigt at arbejde med brands, som jeg selv kan stå inde for,” siger Stine Kirkemand Hoffmann.
Parterne skal skabe synergi
Både Noise PR og Blitz PR siger samstemmende, at pressen ikke har tid til opsøgende arbejde, så mærker skal gøre et stort stykke arbejde for at trænge igennem med sit budskab.
”PR arbejde er blevet meget mere omfattende end tidligere – dels på grund af konkurrence og knappe ressourcer hos medierne, som i langt højere grad skal serviceres,” siger Maria Steven.
Hun mener, at god PR kræver en virksomhedsstemme og synergi mellem brandets budskab og synlighed i pressen, samt valg af distributionskanaler. PR bureauer og agenter fungerer som mellemled af disse organer, hvilket er en investering i både branding og vækst.