Fri fragt koster for de store onlinebutikker
Levering er et stort konkurrenceparameter for online salg. Kunderne forventer hurtig og sikker levering, men de vil have det gratis, og det koster for butikkerne.Nogle af verdens største online butikker Amazon og Walmart Canada er begyndt at hæve minimumsbeløbet for fri fragt. Det fremlægger handelsekspert Natalie Berg i sin nye rapport ‘The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow,’ skriver EDI-Soft, som hjælper store og små virksomheder med deres forsendelsesproces.
LÆS OGSÅ: ”Online-kunder stiller stadig større krav til fleksibel levering”
Natalie Berg mener, at fri fragt er uholdbart og ikke længere eksisterer i 2020. Scott Galloway, professor i marketing på New York University Stern School of Business, giver hende ret i vurderingen.
Han fortalte tilbage i maj måned, at handelsgiganten Amazons fragtomkostninger stiger med 40 procent om året grundet deres frie fragt. I 2014 havde Amazon fragtomkostninger for 23 milliarder kroner mere end, hvad deres kunder dækkede via betaling af fragtgebyrer.
Online butikker skal kombinere fri fragt
Det er dog ikke alle, som er enige med Natalie Berg og Scott Galloway.
Den amerikanske fragtrevisionsvirksomhed Betachon lister fem strategier, som de mener, at online butikker skal bruge i forbindelse med fri fragt uden at ødelægge deres forretning:
- Fri fragt som marketingsstunt. Onlinebutikker kan bruge det som kampagne til enten nye eller nuværende kunder.
- Fri fragt skal være medregnet i varens pris.
- Fri fragt ved minimumsbeløb.
- Fri fragt som medlemskab.
- Fri fragt der er sæsonbetonet. Det kan for eksempel være til højtider eller udvalgte lande.
LÆS OGSÅ: ”Hver fjerde dansker vil ikke betale fragt”
”Uanset hvilken fragtstrategi en virksomhed fører, så er den mest holdbare strategi den, som holder en høj bruttoavance og får forbrugerne til at vende tilbage,” siger Betachon.
Hvis fri fragt bliver brugt med omhu, kan det ifølge Betachon forbedre en onlinebutiks forretning.
Kilde: EDI-Soft