24.08.15
Sådan tjener du penge som blogger
Bloggeruniverset er ikke bare en digital dagbog. I dag fungerer bloggere som modeller, gæstedesignere og reklamefigurer. De tjener deres månedsløn på samarbejde med designere, sponsorerede indlæg og marketingskampagner.De digitale og sociale medier har gjort meget for bloggerne. De kan profilere dem selv og deres blog på medier som Instagram, Facebook, Youtube og Snapchat.
I et interview med Harpers Bazaar fortæller Marianna Hewitt, der driver livsstilsbloggen Life With Me, hvordan man som blogger tjener sine penge.
LÆS OGSÅ: ”Ny secondhand-portal slår på modebloggernes brandværdi”
De seks indtægtskilder, som Marianna Hewitt fortæller om, er:
- Affilierede links. Websider som Shopstyle og RewardStyle bruger affilierede links. Websiderne linker direkte til deres produkter, som bloggeren er iført. Til gengæld bliver bloggeren betalt en vis procentdel for det samlede salg eller baseret på antal klik.
- Sponsoreret indhold. Virksomheder betaler bloggerne for at fremvise eller iføre sig deres produkter. Der skal dog stå ”i samarbejde med” i et blogindlæg, være hashtagget med #sponsoreret på Instagram, eller på anden måde være synliggjort for læseren.
- Samarbejdsaftaler. Bloggere laver flere og flere samarbejdsaftaler med mærker. Det er mærker, som har samme visuelle identitet eller samme stilmæssige æstetik som bloggeren selv.
- Markedsføringskampagner. Til forskel fra det sponsorerede indhold er markedsføringskampagnerne udarbejdet af mærkerne selv. Bloggeren er her ansigt for et bestemt produkt. Reklamen bliver samtidigt også vist på bloggerens hjemmeside.
- Kurser. Hvis en blogger har en niché eller en egenskab, der gør dem unikke, kan de tjene på det. De kan afholde betalte seminarer, onlinekurser eller privatundervisning.
- Fotografering og andre kreative services. Der er mange bloggere, der selv tager og redigerer deres billeder. Nogle bloggere bliver meget kompetente med redigeringen af billeder. De bliver derfor hyret af virksomheder på grund af deres kundskaber inden for billeder.
LÆS OGSÅ: ”Blog blev til succesbutik på Nørrebro”
Allure Magazine kårede i 2014 Marianna Hewitt i kategorien ‘top 10 bedste skønhedsbloggere’. Socialyte and Nylon Magazine kårede hende til Newcomer of the Year i 2014.
Hun har på nuværende tidspunkt over 427.000 følgere på hendes profil på Instragram.
Kilde: Harpers Bazaar