Google snupper en stor del af annoncørernes fortjeneste
Det har sin pris, hvis man vælger at benytte Googles ellers skarpe annoncering til at promovere sin webshop. Annoncepriserne bliver skudt i vejret af annoncørerne selv.Prisen for at guide potentielle kunder forbi ens netbutik ved hjælp af Googles søgemaskine stiger voldsomt i kraft af, at prisen afgøres gennem en form for auktion, som netbutikkerne byder på. Det resulterer i, at Google ender med en stor del af netbutikkens indtægt. Det skriver Finans.dk.
Ifølge tal fra rapporten ‘Online markedsstatistik’, som er lavet af foreningen Danske medier, bruger danske virksomheder 2,285 milliarder kroner på søgeordsannoncering mod 2,03 milliarder kroner året før.
LÆS OGSÅ: “Etsy-aktier stiger efter hjælp fra Google”
”Omkring seks ud af ti forbrugere starter deres køb på nettet med en Google-søgning. Derfor er det ikke så mærkeligt, at danske virksomheder bruger millioner på at annoncere på Google, som rammer forbrugerne ret præcist,” siger Henrik Theil, der er kommunikationschef på Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), til Fashion Forum.
Google snupper indtægten
Det store dilemma er, at man rigtigt nok kan bruge Googles annoncering til at øge omsætningen, men i takt med stigende udgifter ender virksomheden med ikke at tjene særligt meget på det.
”Hvis du vælger at købe Google adds, så kommer du også til at betale for det. Så må man vurdere, om det kunne betale sig at bruge Google til at få folk ind i din netbutik, og derefter gøre en indsats for at sørge for at kunden vender tilbage af sig selv, og måske øge fortjenesten den vej igennem”, siger Henrik Theil.
For lidt konkurrence mellem søgemaskiner
Ifølge Danske Mediers analyse optager kategorien ‘søgeordsannoncering’, som hovedsageligt vil sige Google, den største markedsandel af online annoncering i Danmark.
LÆS OGSÅ: “Nyt site vil lede kunder hen til små webbutikker”
FDIH, som hverken råder til eller fraråder, at man benytter sig af Googles annonceringsservice, mener, at markedet godt kunne trænge til lidt mere konkurrence.
”Vi ærger os en smule over, at en enkelt spiller dominerer markedet så meget. Det havde været mere interessant, hvis der var andre søgemaskiner, der kunne konkurrere med annonceringen”, siger Henrik Theil.
Analysen fra Danske Medier kan findes på deres hjemmeside og indeholder tal fra 2010 til 2014.