Kinesiske turister køber luksusvarer i Danmark for at få status
De mange kinesiske turister, der kommer til København, kan spare mange penge, hvis de køber luksusvarer i Danmark. Kineserne går dog udelukkende efter specifikke, verdenskendte mærker.De kinesiske turister har fået smag for Danmark, som ifølge VisitDenmark forventes at runde 200.000 kinesiske overnatninger i 2015. Generelt er Skandinavien velbesøgt, og kineserne bruger tiden effektivt.
”Kinesere lander i lufthavnen og tjekker ind på et hotel. Dagen efter ser de typisk Nyhavn, House of Amber, Den lille havfrue og derefter shopping, som de har nogle timer til. De går efter gode forretninger med internationale mærkevarer, og dagen efter sidder de i Norge,” fortæller Susanne Bjertrup fra konsulentfirmaet Klar til Kina til Fashion Forum.
Kopivarer giver ikke status i Kina
Klar til Kina rådgiver i at skabe godt samarbejde med kinesiske kunder. Susanne Bjertrup, der er Kina-ekspert, forklarer, at turister fra Kina allerede hjemmefra har gjort op med sig selv, hvad de vil have, for de køber også ind på vegne af venner og familie derhjemme.
LÆS OGSÅ: ”Kina skærer i importskatten på luksusvarer”
”De samme ting er ret dyre i Kina, fordi den kinesiske stat lægger en ekstra luksusskat på importerede varer. Internationale mærkevarer i Kina er falske, hvis de kan fås billigere end i Europa, og kineserne respekterer generelt ikke kopivarer. Det er hovedsageligt vestlige turister, som køber kopivarer på markeder i Kina,” fortæller Susanne Bjertrup.
Ifølge VisitDenmark modtager Region Hovedstaden 91 procent af de kinesiske turister. De bruger 1.791 kroner per person i døgnet. Kineserne rejser typisk i grupper, og de bliver ledt hen til bestemte butikker af en guide.
LÆS OGSÅ: ”Luksusmærker angriber kopivarer på nettet”
”Kineserne går hen til det samme sted for at bekræfte hinanden i det, som er valideret af det store fællesskab. Turisterne har hverken tid eller incitament til selv at finde butikker, og guiden får en form for kommission for at anbefale butikker,” siger Susanne Bjertrup.
Kombination af status og god handel
Kineserne går efter luksusmærker, som allerede er kendte i Kina. Besøg fra kinesere i butikker, der ikke allerede er kendte i Kina, ville derfor kræve en massiv markedsføring – i Kina.
”Kineserne køber varer, som giver dem status og samtidig er billigere end i Kina, hvor prisen ligger på det dobbelte. De føler derfor, at de gør en god handel,” siger Susanne Bjertrup.
Desuden er kinesiske turister interesserede i butikker, som kan betjene dem på kinesisk.