Wackerhaus: Derfor holder vi ikke show
Den netop overståede modeuge havde et helt usædvanligt stærkt opbud af internationale modemedier og indkøbere. Vi har talt med Wackerhaus omkring, hvorfor de alligevel ikke afholder show.Det var i vinteren 2014, at den danske designer sidst afholdt show under Københavns modeuge. Tre sæsoner senere har vi talt med Christine Schertiger, der er partner i firmaet, om, hvorfor de har været fraværende på showkalenderen.
Begrundelsen har været 100 procent bevidst, siger Christine Schertiger til FashionForum.dk, da vi besøger dem på messen Revolver, hvor de holdt til under modeugen. I stedet valgte de i år at holde en intim brunch tirsdagen op til modeugen.
”Vi synes, det er mere hyggeligt at have tiden til at tale med pressen og indkøberne på et mere intimt niveau. Man får brugt et par timer sammen, hvor man har tid til at forklare kollektionen nærmere,” siger hun.
Et modeshow er ligesom et bryllup
At holde et modeshow sammenligner Christine Schertiger med at holde bryllup.
”Forberedelserne til et show er utroligt lange, og det hele er overstået på et kvarter. Pressedækningen kan sammenlignes med efterfesten. Den varer ikke så længe, og vi får den ikke rigtigt igen. Når jeg tænker tilbage på nogle af de shows, jeg selv har været til, er det jo ikke tøjet, man direkte husker, men mere selve opsætningen og produktionen,” siger hun og forklarer, at økonomien selvfølgelig også spiller en rolle.
”Vi sparer jo en masse penge for det første. Det, vi føler, vi får ud af det arbejde, vi lægger i et show, er så lidt, at det næsten ikke kan betale sig,” tilføjer hun.
Stressende af afholde show
Tendensen viser sig også hos andre veletablerede, danske brands, og navne såsom Wood Wood, Stine Goya og Peter Jensen har også mangle på showkalenderen de sidste par sæsoner.
”Der er et enormt stressniveau ved at holde show. Jeg kan mærke, Trine (Wackerhausen, designeren bag brandet, red.) bliver stresset. Vi bruger alle vores ressourcer og har ekstra folk inde for at lave showpieces. Det er desuden ikke godt for vores salgsperiode, da vi skifter fokus under vores salgsperiode til show fremfor salg,” uddyber Christine Schertiger.
Hun understreger dog, at det har været en rigtig god faktor for brandet, at de tidligere har holdt shows, og hun forstår godt, hvorfor mange nye brands vælger at fokusere på showdelen. Hun afviser heller ikke, at vi vil se Wackerhaus på showkalenderen igen snart.
”Selvfølgelig vil vi gerne holde show igen. Selvom det er stressende og dyrt, synes vi jo også, det er sjovt. Det giver jo en ny interesse i de brands, der holder show. Vi synes, det er vigtigt, at vi har både fysisk og psykisk overskud til at holde et show, uden at det går ud over vores salg. Indtil da vil vi pleje pressen med mere intime visninger, samt på de officielle pressedage,” slutter hun.
Daniels S. Bahrami er freelance journalist for FashionForum.dk