Fusion kan give Yoox og Net-a-Porter massive fordele
Konkurrencefordele og billigere indkøbspriser. Internationale eksperter giver deres bud på, hvad fusionen mellem webshopgiganterne kommer til at betyde for markedet.I går blev det offentliggjort, at den italienskbaserede webshop Yoox.com har opkøbt halvdelen af konkurrenten Net-a-Porters aktier. Hermed fusionerer to markante spillere på online luksusmarkedet med hinanden, og det er af stor betydning. Drapers Online har talt med internationale eksperter, der vurderer, hvordan det vil påvirke markedet.
Konkurrencefordel
Først og fremmest giver fusionen Yoox Net-a-Porter et stort forspring på markedet, fordi de to konkurrenter hidtil har været dominerende på deres marked, fortæller Honor Westnedge, der er chefanalytiker hos Verdict Research:
”Denne aftale vil gøre Yoox Net-a-Porter den største og mest magtfulde spiller indenfor online luksusmode. Begge detailhandlere vil drage fordel af hinandens kundebaser og mix af designere. Mens der er en del overlap i forhold til, hvad de tilbyder, er der også en del mærker og områder, der vil være nye for hver virksomhed, så fusionen vil give dem en større konkurrencefordel over for deres konkurrenter,” siger hun til Drapers Online.
LÆS OGSÅ: “Yoox fusionerer med Net-a-Porter”
Det er ikke kun deres udvalg af varer og store kundebaser, der giver dem en konkurrencefordel. At dele infrastrukturen i virksomhederne gavner begge butikker, fortæller Martin Newman, direktør ved konsulentbureauet Practiology:
”Yoox og Net-a-Porter kan potentielt hjælpe hinanden med løfte hinanden infrastruktur, logistik og marketing”, siger han.
En delt infrastruktur vil også betyde, at butikkerne kan købe større – og dermed billigere – ind af varer.
Aftalen er på plads mellem ledelsen i Yoox og Net-a-Porter, men mangler at blive godkendt af Yoox’ aktionærer ved et årsmøde i juni.
Kilde: Drapers Online