Trendkonsulent: Kinesiske designere viste topform ved LFW
FashionForums trendkonsulent Luisa Traina har været til London Fashion Week. Her var hun især imponeret over modeugens kinesiske designere, der viste en balance mellem kommercialitet, detaljer og innovation.Under en modeuge går jeg konstant rundt og spejder efter det nye og uforudsigelige. Jeg er konstant på udkig efter den ene kollektion, der fanger ens øje og får hovedet til at snurre i vanvid – og det er præcis hvad jeg oplevede da jeg kom forbi Yuiatelier’s kollektion sidste sæson under London Fashion Week. Jeg var blæst væk af den kinesiske designer Hsin-Yu Lins brug af farver – fra bleg pink til livlig lyseblå kombineret med en overdådig udfoldelse af nye materialer.
Så det kan ikke komme som en overraskelse, jeg i år er interesseret i at undersøge flere kinesiske designer under London Fashion Week – for at se om det er her de nye trends beror?
En forståelse for de små detaljer
Så jeg tog afsted til London, og mit første stop var en catwalk-præsentation for Shao Yen af designer Shih Hsiung Chou, en dimittend ved Central St. Martins. Hans brug af strik var til at dø over – det virkede til at være strikket til perfektion med pjusket æstetik, der samtidig skabte et moderne, rent look.
Brugen af rustik bordeaux og beige var guddommelig og modellernes hår var sirligt sat i to knolde på hver siden af hovedet – et look der blev set til flere af sæsonens store shows. Det fik mig til at tænke på den bevågenhed overfor detaljer, som altid er upåklagelig med kinesiske designere. Og selvfølgelig hvorfor skulle den ikke være det? Tænk bare på de kinesiske mesterværk indenfor keramik ….
Mit næste stop var Sommerset House – her kom jeg forbi to favoritter. Den ene var Min Wu, der dimitterede fra London College of Fashion i 2013 med en kandidatgrad i dametøj. Hendes kollektion bruge et væld af innovative metalliske farver, pelsede materialer, 3D-detaljer og alt i alt så kollektionen fantasifuld og legesyg ud. Selv bar designeren en stor rund plastik ørering i den samme eklektiske blå, som var brugt i kollektionen. Når man pustede til den, snurrede den rundt som en vifte – igen, et stort fokus på detaljerne!!
Min anden favorit var Seventai, hvis kollektion jeg faktisk også forelskede mig i sidste sæson. Han er opvokset i Canada, men født i Macau i Kina, og har fået sin bachelorgrad i Fashion Design fra Central St. Martins. Hans brand blev grundlagt i 2013, og som han selv siger:
”Det er et mærk kendt for sin indtagende tilgang til den akavet og skæve pige ved at eksperimentere med ukonventionelle teknikker og forfriskende silhuetter!”
Hvilket et forfriskende brand image – det samme var hans katte-inspirerede kollektion, hvor han omhyggeligt og legesygt placerede katten i hver enkel silhuet på nye og inspirerende måder. Katteøre fremhævede lommerne, katte-mønstre skabt efter Devoré-teknikken og en farveskala med nuancer af bleg gullig lyseblå og beige var ulastelig.
På samme niveau som europæiske designere – og lidt til
Jeg forlod Sommerset House med tanker om kinesiske designere, da jeg blev fanget i en kinesisk nytårsfest, der manifesterede sig på Sohos gader. Og jeg kunne ikke lade være med at tænke, at der virkelig er kinesisk potentiale i London.
Samtidig er det interessant, at når man ser på de kinesiske designeres uddannelsesmæssige baggrund, så har de alle studeret i Europa. De har alle fået deres erfaring fra veletablerede europæiske modehuse såsom Stella McCartney, Viktor & Rolf, Alexander McQueen, Céline og Hussein Chalayan.
Det virker dog til, at de kinesiske designere, der kommer fra europæiske designskoler er ligeså eksperimenterende og legesyge som deres europæiske modparter. Derudover formår de at bibeholde nogle kommercielle og funktionelle silhuetter, og skaber dermed en uovertruffen designmæssig balance.