Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE, REGNSKAB

Muuse Projects drejer nøglen om

Modefirmaet, der hjalp unge designere til at kunne konkurrere mod de etablerede brands, må nu stoppe.
Modefirmaet, der hjalp unge designere til at kunne konkurrere mod de etablerede brands, må nu stoppe.

Muuse Projects kunne for nylig glæde sig over at have landet Barneys USA som kunde. Men den samlede ordreafgivelse for efterårskollektionen, som netop er blevet præsenteret, har ikke været tilfredsstillende nok. Muuse Projects stopper derfor endegyldigt alle forretninger med udgangen af denne måned. De 16 medarbejdere er i gang med at afhænde varer, navne og projekter. Forårskollektion 2015 bliver dermed den sidste i butikkerne fra designkollektivet, der blev stiftet i 2012.

Designkollektiv til at fremme talentfulde nye designere

”Da vi startede Muuse Projects for fire år siden, var vores vision at hjælpe unge, talentfulde designere, fordi det var blevet for svært for dem at lykkes på egen hånd i modebranchen. Takket været støtte fra mange mennesker i modebranchen, vores investorer og et meget dedikeret team kom vi rigtig langt. Men altså ikke langt nok,” siger administrerende direktør og stifter hos Muuse Projects, David Dencker.

LÆS OGSÅ: “Muuse Projects lander Barneys USA som kunde”

For Muuse Projects har det være vanskeligt at nå de nødvendige salgstal, hvilket har gjort, at man ikke kunne sikre fortsat finansiering.

”Det ærgrer os, at vi må stoppe her. For vi mener, at visionen med Muuse Projects er mere relevant nu end nogensinde før,” siger David Dencker.

LÆS OGSÅ: “Muuse Projects får international omtale”

Hver sæson gik Muuse Projects på jagt efter og rekrutterede unge designere. I fællesskab med designerne byggede Muuse Projects et brand, hvor designerne kunne samarbejde og udtrykke sig selv. Med Muuse Projects i ryggen til at støtte med produktion, salg og marketing kunne gruppen af designere konkurrere med de store mærker.

”I dag er der mere mode end nogensinde før. Mærkerne skaber flere kollektioner, og i detailhandelen bliver hver eneste kvadratmeter optimeret for at generere mest muligt salg. Alle bliver bedre og bedre til processen. Men jeg tror, vi har glemt, hvad det dybere formål er,” siger David Dencker og tilføjer, at modebranchen står ved en skillevej:

”Vi har ikke bare brug for at slæbe flere og flere ting og sager med hjem fra butikkerne. Vi har brug for noget meningsfuldt og specielt. Og jeg tror fortsat på, at det er noget, vi kan finde hos den næste generation af designere.”

LÆS OGSÅ: “MUUSE.com: Unik forretningsmodel var vejen til investor”

Selv om Muuse Projects’ mål var at bane vejen for nyt design – der skulle ramme et behov i dagens samfund – så var målet også at gøre det til en god forretning.

”Vi har på ingen måde været imod at skabe noget kommercielt. Kernen af Muuse Projects’ vision var selvfølgelig at hjælpe nye designere, men i den vision lå også en forpligtelse til at skabe tøj, som folk ønskede at købe. Helt overordnet var vores mål at skabe noget balanceret, der ikke kun fokuserede på det kommercielle. Et sted hvor nye designere kunne udtrykke sig selv og skabe designs med integritet. Sammen med Muuse Projects forsvinder den platform. Jeg mener, at det er et tab for modeindustrien,” siger David Dencker.