Stadig flere benytter sig af crowdfunding
Den alternative finansieringsform er populær, viser ny rapport. For når banken ikke vil låne, må man selv tage initiativ og søge andre muligheder, fortæller modeiværksætter.Et nej til lån i banken kan sætte en stopper for væksten i selv veletablerede modevirksomheder. Derfor tænker et stadigt stigende antal firmaer ud af boksen, når de skal søge finansiering til deres forretning. Ifølge en ny rapport fra Dansk Erhverv er den alternative finansieringsform crowdfunding i rivende udvikling.
Sikrer vækst i ny virksomhed
En af dem, der benytter sig af reward-crowdfunding, er Thomas Dahl. Han ejer Dahl Design og har opfundet et nyt koncept for bælter, som han har fået patent på i EU, USA og Kina. Efter afslag fra både banken og forskellige investorer satte han sig for at få finansieret sit produkt via crowdfundingplatformen Kickstarter.
”Crowdfunding giver ens virksomhed mulighed for at vokse sig stor. Man har ikke et åg hængende over hovedet med, at man skal tilbagebetale en masse penge. I stedet ligger forpligtelsen i, at man skal levere produktet til dem, der har støttet en. Så hvis man når sit mål, er virksomheden allerede skudt i gang,” fortæller Thomas Dahl til Fashion Forum.
Det er kun otte dage siden, han oprettede crowdfundingen, og allerede nu har han nået 75 procent af de 100.000, der er målet. De, der støtter projektet, får et bælte svarende til det beløb, de har støttet med.
Her er de fire forskellige crowdfunding-muligheder
Der findes fire overordnede koncepter indenfor crowdfunding.
De mest anvendte er donations-crowfunding, hvor folk donerer midler til et projekt uden modydelse samt reward-crowdfunding, hvor de, der donerer midler, modtager en belønning. Det kan for eksempel være det produkt, de har været med til at støtte. Aktie-crowdfunding lægger sig lidt op af sidstnævnte. I stedet for at modtage et produkt som belønning, opnår man i stedet en ejerandel i den virksomhed, man støtter. Slutteligt findes der låne-crowdfunding, hvor folk låner penge direkte til virksomheder og projekter udenom bankerne.
Crowdfunding er ikke et nyt fænomen, men fordi platformene er blevet digitale, kan man ramme et meget større udbud af interesserede lånere. Hvor der i 2009 var 53 låneplatforme, fandtes der i 2013 ti gange så mange – nemlig 536. Dansk Erhverv regner med, at dette tal vil være fordoblet ved udgangen af 2015.
Hele rapporten om crowdfunding kan læses her.