Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Danskerne shopper for milliarder i udenlandske netbutikker

Danskerne vælger udenlandske netbutikker, når de køber modeprodukter online. Næsten 4 milliarder kroner går til udlandet, når der købes tøj, sko og smykker, med tyske Zalando i spidsen.
Danskerne vælger udenlandske netbutikker, når de køber modeprodukter online. Næsten 4 milliarder kroner går til udlandet, når der købes tøj, sko og smykker, med tyske Zalando i spidsen.

Tøj, sko og smykker er, hvad danskerne i stigende grad foretrækker at købe på internettet. Nye tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at denne kategori udgør 18 procent af det samlede antal e-handler dermed er den mest handlede kategori online. Desværre for de danske netbutikker er det kun 57 procent af den handel, som bliver foretaget hos dem.

LÆS OGSÅ: “E-handlen 2014: Her er de mest populære varekategorier”

Derimod henter udenlandske butikker 3,8 milliarder kroner fra danske forbrugere. De viser sig også i top 15 over de mest populære internetbutikker, hvor fire ud af fem er udenlandske butikker med Zalando i spidsen.

”Danskerne er vilde med at købe mode- og livsstilsprodukter online, og det er derfor nærmest skræmmende, at op mod halvdelen af det salg går til udenlandske konkurrenter.  Vi konstaterer, at mange danske livsstilsvirksomheder taber terræn på et marked, der domineres af udenlandske konkurrenter,” siger Annette Falberg, administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.

Ud fra den samlede omsætning både online og offline, som er på 44 milliarder kroner for varekategorien for tøj, sko og smykker, udgør e-handel 12 milliarder kroner eller over en fjerdedel af den samlede omsætning.