De tre største webshop-turnoffs
FashionForum har samlet tre af de mest typiske årsager til, at kunder ikke gennemfører et køb i din webshop.Afbrudte onlinekøb er en af de største udfordringer for e-handlen. Ikke alene koster det flere millioner kroner i misset fortjeneste, det kan også være svært at kortlægge præcis, hvorfor kunder ikke konverterer en vare i kurven til en vare i skabet. Der er dog tre årsager, der ofte gør sig gældende, når en forbruger ombestemmer sig i den digitale købsproces.
Betalingsløsninger
Ifølge den seneste e-handelsopgørelse fra Dansk Internet Betalings Service (DIBS) afbryder 15 procent af danskere et onlinekøb, hvis webshoppen ikke tilbyder de rigtige betalingsløsninger. Her er det vigtigt at skelne mellem PC og mobile enheder, da forbrugerne har forskellige forventninger til betalingsløsninger på de to platforme. Der er tegner sig eksempelvis et billede af, at forbrugere i højere grad efterspørger enkle betalingsmetoder, der ikke kræver kortindtastning, på mobilen end på PC’en.
LÆS OGSÅ: “MobilePay er nu klar til danske netbutikker”
Uanset platform er det dog vigtigt, at betalingsløsninger føles trygge for forbrugeren, og at informationer og købsbetingelser er gennemskuelige og klart formidlet. For i DIBS’ undersøgelse angiver hele 33 procent, at de har lukket browseren ned på grund af uklarheder i købsbetingelserne, mens 24 procent har afbrudt købet på grund af utilstrækkelig information.
Leveringsmetoder
Én af e-handlens største konkurrenceparametre er bekvemmelighed, og det gælder især, når det kommer til leveringsmetoder. I november sidste år sagde administrerende direktør for FDIH, Annette Falberg, følgende:
”Kunden er konge, så netbutikkerne tilpasser deres services efter, hvad kunderne efterspørger. Kunderne ser i høj grad på den samlede pris, hvor også fragten indgår, og stadig flere kunder ønsker gratis fragt samt en levering, der passer dem. For eksempel på firmaadressen eller i en pakkeboks, så de henter pakken, hvor og hvornår det passer dem. Vinderne her er – kunderne,” siger Annette Falberg i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: “E-handlens største konkurrenceparametre”
Det er derfor alfa omega, at webshops holder trit med forbrugernes foretrukne leveringsmetoder, som i øjeblikket peger mos in-store pickup. Ifølge en undersøgelse af PricewaterhourseCooper og AT Kearney foretrækker hele 78 procent at handle ind en webshop, der tilbyder levering og returning i en fysisk butik.
Undersøgelsen viste der ud over også, at denne leveringsform kan generere mersalg.
Ventetid
En ny måling af analyse- og sikkerhedsvirksomheden Digicure viser, at ventetiden i danske webshops er faldet med 38 procent indenfor de sidste to år.
Direktør for Digicure, Jesper Helbrandt, sagde i forbindelse med målingen, at ventetiden foran skærmen også er et forhold, som webshops skal tage seriøst, hvis de vil optimere købsprocessen og holde på kunderne.
”En hjemmesides svaretid bør ikke overstige to sekunder. Ellers bliver kunderne utålmodige og begynder at vælge konkurrenten eller undlader at købe noget,” siger Jesper Helbrandt til Detailfolk.dk.
Kilde: Shopsonline.dk, Detailfolk.dk og Shopsonline.dk