Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Fashion Hong Kong: ”Vi er klar til det danske marked”

Efterspørgslen på danske brands er allerede stor på det kinesiske marked. Nu håber repræsentanter fra Hong Kong at vise den danske modebranche, hvad byens egne designere kan tilbyde.
Efterspørgslen på danske brands er allerede stor på det kinesiske marked. Nu håber repræsentanter fra Hong Kong at vise den danske modebranche, hvad byens egne designere kan tilbyde.

Københavns Rådhus fik i går et asiatisk islæt, da Hong Kong-designerne Doris Kath Chan, Koyo William og Seth Yeung præsenterede deres kollektioner. Førstnævnte viste skulpturelle aftenkjoler, mens Koyo William og Seth Yeungs tøj viste hverdagstøj til begge køn.

Showet var organiseret af The Hong Kong Trade Development Council. Formålet var at skabe opmærksomhed omkring kinesisk design i Danmark. Det er altså ikke tilfældigt, at tøjet bliver vist på en dansk catwalk fortæller Angela Yip, assistant manager hos HKTDC, til Fashion Forum efter showet.

”Vi valgte København, fordi københavnerne er meget modebevidste og repræsentative for Skandinavien. Vores designere er klar til det danske marked, så vi er kommet til byen for at skabe et netværk og opleve den lokale stil,” siger hun.

Galla, glimmer og kaffe

Der kan synes langt fra den københavnske stil til de røde gallakjoler og glimmerdetaljer, man kunne se på gårsdagens show. Alligevel spottede man skandinaviske detaljer i tøjet. For eksempel havde Seth Yeung valgt at holde sin kollektion i hvid for, ifølge Angela Yip, at implementere den nordiske minimalisme i sit design. På pladserne fandt man ligeledes en goodiebag med kaffekrus, fordi de kinesiske designere havde erfaret, at danskerne elsker kaffe.

Kinesisk efterspørgsel på dansk desgin

Og nu håber repræsentanterne fra den kinesiske modehovedstad, at danskerne også vil elske deres design. De seneste 2-3 år har efterspørgslen på danske brands været stor i Kina, og Angela Yip mener, at de to brancher kan lære meget af hinanden.

”Den danske modeindustri er bæredygtig på mange punkter, og det sympatiserer vi meget med. Derudover er de danske brands gode til at bruge materialer, mens designerne i Hong Kong måske er mere villige til at afprøve forskellige mønstre og stilarter. Der kan vi komplimentere hinanden,” siger hun.

Det er endnu ikke for sent at opleve de tre designeres kollektioner. Fashion Hong Kong åbner et pop up-showroom på Skt. Petri fredag den 30. Januar klokken 10-16.