Tommy Hilfiger: Digitale showrooms er fremtiden
Det amerikanske brand Tommy Hilfiger åbner i dag dørene op for et digitalt showroom i Amsterdam, der skal revolutionere den traditionelle tilgang til B2B-salg og -indkøb. Formålet er at strømline, simplificere og optimere processen på begge sider af bordet, og hele idéen udsprang fra noget så simpelt som vejrudsigter.Den PVH-ejede tøjgigant Tommy Hilfiger er i dag trådt ind på uudforsket territorium – ikke kun for mærket, men også for hele den internationale modeindustri. Tommy Hilfiger har nemlig lanceret branchens første digitale showroom, der skalerer brandets univers og alle de traditionelle showroom-elementer ned i et interaktivt interface med touchscreens og LED-skærme. Det digitale showroom præsenterer derfor en komprimeret og strømlinet udgave af det traditionelle showroom, som både har til formål at tilgodese sælgers og indkøbers interesser.
Ifølge Tommy Hilfigers administrerende direktør Daniel Grieder tilbyder digitaliseringen først og fremmest en mere overskuelig handelsproces, da al information, salgsmateriale og vejledning er samlet på én platform.
”I et traditionelt showroom har man printede ordreformularer, salgsvideoer og marketingsmateriale på computeren – og selvfølgelig fysiske kollektionsprøver, så indkøber kan se detaljerne i tøjet. Man opererer derfor med flere forskellige kontaktflader, hvilket både kan være tidskrævende og fremstå uoverskueligt og rodet for begge parter.
Ved at digitalisere showroomet, samler man alt under én paraply og gør det både nemmere for sælgeren at præsentere brandet og kollektionerne, og nemmere for indkøberen at få et overblik. Konceptet bag digitaliseringen har i virkeligheden sit afsæt i vejrudsigter, hvor vejrværterne bruger storskærm og interaktiv teknologi til at præsenterer forskellig information på en overskuelig måde for at give et helhedsbillede,” siger Daniel Grieder til FashionForum.
Man behøver ikke nødvendigvis at se med fingrene
For både indkøbere og sælgere kan det være nærliggende at spørge, om et digitalt showroom ikke sætter begrænsninger for oplevelsen af tøjet. For hvis det hele er digitaliseret kan man jo ikke mærke tekstilerne og få en fornemmelse af dem – eller hvad?
”Vi er godt klar over, at det er vigtigt for nogle indkøbere at mærke tøjet, og derfor har vi også bibeholdt tekstilprøver og nogle enkelte kollektionsprøver, så vi imødekommer det behov. Det digitale showroom er dog lavet i et innovativt højopløsningsformat med fantastiske muligheder for at zoome helt ind på tøjets detaljer, og det har mange af vores testkunder fundet mere end tilstrækkeligt. Det er derfor vores forventning, at teknologien på længere sigt vil overflødiggøre tekstilprøver og kollektionsprøver.
Derudover skal man også huske på, hvor stort nethandel er, og at det er de færreste kunder, der har følt tøjet inden de lægger det i den virtuelle kurv. B2C-markedet har derfor vænnet sig til en digitaliseret handelsproces, så hvorfor skulle B2B-markedet ikke kunne gøre det samme?,” siger Daniel Grieder.
Et besparende og ’grønt’ koncept
Foruden at tilbyde en mere strømlinet salg- og indkøbsoplevelse, er det digitale showroom også en mulighed for at reducerer omkostninger.
”Det digitale showroom vil eksempelvis reducere vores produktions- transport og emballageudgifter til kollektionsprøver, da kollektionsprøverne hovedsageligt vil være i det virtuelle sortimentsbibliotek. Derudover vil der ikke være behov for printede ordreformularer, hvilket også gør digitaliseringen til et mere økonomisk og miljøvenligt alternativ,” siger Daniel Grieder.
Tommy Hilfiger forventer at digitalisere alle deres showrooms indenfor de næste 2-3 år.