Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

The North Face lancerer 'hjemmestrikket' hættetrøje

Outdoor-brandet har lavet en hættetrøje, hvor alt fra råmaterialer til syning er foregået inden for en radius af 150 miles.
Outdoor-brandet har lavet en hættetrøje, hvor alt fra råmaterialer til syning er foregået inden for en radius af 150 miles.

Backyard project er navnet på det seneste bæredygtigheds-tiltag fra amerikanske The North Face. Det går grundlæggende ud på, at hele forsyningskæden – lige fra bomuldsmarken til det færdige stykke tøj – skal befinde sig inden for en radius af 150 miles fra hovedkvarteret i Californien.

Projektet har udmøntet sig i en lokalt produceret hættetrøje, som nu ligger klar.

LÆS OGSÅ: ”Outdoor-brands forpligter sig til ansvarlig sourcing af dun”

”Vi har været interesserede i lokal produktion igennem et stykke tid, og målet med projektet var, at alle led skulle foregå inden for en radius af 150 miles fra vores hovedkvarter,” siger Adam Mott, der er direktør for bæredygtighed hos The North Face, og uddyber:

“Sådan som tøjbranchen hænger sammen i dag, får du ikke altid de personlige relationer (til de forskellige led i forsyningskæden, red.). Projektet er egentlig en gammeldags tilgang, som handler om at knytte sig tættere til farmerne og de lokale syersker. Det giver et unikt en indblik i, hvordan forsyningskæden fungerede førhen,” siger Adam Mott på virksomhedens hjemmeside.

LÆS OGSÅ: ”Tøjgigant vil udbrede ambitiøst kemiprogram”

Udfordringen har betydet, at den økologiske bomuld kommer fra en lokal californisk farmer, og at alle efterfølgende led i forsyningskæden har fundet sted i lokalområdet.

The North Face kunne dog ikke leve fuldstændig op til 150 miles-målsætningen, idet garnet blev spundet på Østkysten. Alle andre led i processen foregik imidlertid i lokalområdet i Californien.