Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Black Friday slog igennem på nettet

Det amerikanske udsalgsfænomen har vundet indpas herhjemme – både i de fysiske butikker og online. Stylepit tredoblede salget sammenlignet med en almindelig fredag.
Det amerikanske udsalgsfænomen har vundet indpas herhjemme – både i de fysiske butikker og online. Stylepit tredoblede salget sammenlignet med en almindelig fredag.

I Black Fridays hjemland USA skelner man mellem fredagsudsalget i de fysiske butikker og det efterfølgende mandagsudsalg i webbutikkerne – Cyber Monday.

Herhjemme har hverken forbrugere eller forhandlere tilsyneladende gjort meget ud af den opdeling. Til gengæld har det kortvarige udsalgskoncept tilsyneladende vundet indpas på linje med de andre amerikanske fænomener Valentine’s Day og Halloween.

Mens det i fjor var en begrænset skare af butikker, der skiltede med Black Friday-tilbud, så var der i år anderledes gang i salget.

Webshoppen Stylepit var allerede med på Black Friday-bølgen i 2013, men i år har de oplevet en markant ændring. Det fortæller Stylepits inbound marketing manager, uden dog at kunne oplyse de specifikke tal.

Vejrskifte spillede en rolle

”Det gik fantastisk. Vi solgte 30 procent over sidste års omsætning på Black Friday, og vi har tredoblet salget i forhold til en normal fredag. Vi kan sætte en stor tyk streg under 2014 – det er i år, alle har rykket på det,” siger Stylepits inbound marketing manager, Mila Blarke til FashionForum.

Hun vurderer, at både hypen omkring udsalgsfænomenet samt et vejrskifte i en køligere retning har spillet ind.

”Vintertøjet solgte godt – strik, jakker, skitøj og støvler, og det gælder både herre, dame og børn. Vi er blevet hjulpet godt på vej af, at det pludselig er blevet vinter herhjemme,” siger Mila Blarke.

LÆS OGSÅ: ”FDIH: Delte meninger om Black Friday”

Også i smykkevirksomheden Jewlscph var man med på Black Friday allerede sidste år, men i år mærkede kreativ direktør Mai Manniche ”en klar forskel”:

”Det gik rigtig godt, og det var en god måde at skyde julesalget i gang. Overordnet set er det godt, at der er så mange, der gør det og holder det til én dag – det er hundrede gange bedre end spredte udsalg gennem hele december,” siger Mai Manniche til FashionForum. Hun oplyser ikke specifikke salgstal for udsalgsdagen, men tilføjer:

”Lad mig sige det sådan, at vi havde travlt.”

Fordobling af netbutikker med Black Friday-udsalg

En undersøgelse blandt medlemmerne af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at 63 procent af netbutikkerne havde et Black Friday-salg, der var mere end 30 procent større end på en almindelig fredag.

”Vi konstaterer, at der næsten er sket en fordobling i antallet af netbutikker, som holder Black Friday sammenlignet med 2013. Det amerikanske udsalgsfænomen er kommet for at blive, også på nettet,” siger Annette Falberg, der er administrerende direktør i FDIH i en pressemeddelelse.