Fransk luksus lever på turister
Det franske luksusmarked rangerer som det tredjestørste i verden med en omsætning på lidt under 18 milliarder euro i 2014. Væksten er dog i højere grad et resultat af turisters end franskmændenes efterspørgsel.Fransk luksus trives med salgstal i milliardklassen og vækst indenfor både high-end luksustøj, -sko og -accessories. Ifølge en ny markedsanalyse fra Euromonitor er salgstallene og væksten dog i højere grad bundet op på turisternes efterspørgsel end efterspørgsel fra det indenlandske marked. Det skriver Euromonitor.com.
Primært ældre luksusforbrugere
Tal fra Euromonitor viser, at det hovedsageligt er den ældre demografi i Frankrig (50-65+), der køber high-end luksusvarer, mens den yngre demografi i stigende grad køber produkter fra mere prisvenlige luksusbrands. Det har betydet, at de mere prisvenlige luksusbrands har oplevet betydelig vækst de sidste år.
LÆS OGSÅ: LVMH topper luksusmarkedet
Turister derimod køber franske luksusvarer som aldrig før, og det er specielt verdens modeby nummer et, Paris, der en fungerer som en turistmagnet. I 2013 var der således 33 millioner, der besøgte byen, heriblandt 18,6 millioner fra lande udenfor Europa.
Det er især de kinesiske turister som valfarter til Frankrig, og ifølge Euromonitors prognose vil kinesiske turister købe for en milliard dollars i 2018 mod 838 millioner dollars i 2013.
Det samlede luksussalg i Frankrig er estimeret til 19 milliarder euro i 2019, hvilket er en vækst på 1,2 millioner euro fra 2014s 18 milliarder euro.
Kilde: Euromonitor.com