Børnetøjsmærke vil opjustere deres CSR-kommunikation
Pompdelux er allerede langt i deres arbejde med CSR, men nu vil de gøre endnu mere ud af at kommunikere deres tiltag. Og med deres home-shopping-koncept kan de gøre det helt hjemme i kundernes stuer.Ansvarlighed er ikke er et fremmed begreb for Pompdelux, men fremover vil det danske børnetøjsbrand være endnu bedre til at kommunikere deres CSR-tiltag til kunderne.
”Fra dag ét i projektet har fokus for os været: kommuniker ud, kommuniker ud, kommuniker ud. Alle vores CSR-tiltag har vi sat i gang for vores egen skyld, men nu, hvor vi gør det, skal vi også blive endnu bedre til at kommunikere det ud til kunderne. Vi arbejder med at skabe endnu mere transparens.”
Sådan siger Line Konge, der sidder med indkøb og logistik og desuden er ansvarlig for CSR i leverandørkæden hos Pompdelux.
Siden årsskiftet har hun og Pompdelux sammen med fem andre danske modevirksomheder deltaget i et CSR-projekt arrangeret af Deloitte. Projektet er støttet af Erhvervsstyrelsen og tæller desuden modevirksomhederne Ganni, Laurie, Barbara Í Gongini, Danefæ og Mads Nørgaard-Copenhagen.
LÆS OGSÅ: ”Mads Nørgaard: CSR skal gøres enkelt”
CSR-projektet, som løber frem til januar 2015, har haft som mål at få CSR integreret i de små- og mellemstore virksomheders forretningsstrategi. Konkret er forløbet mundet ud i, at hver virksomhed har fået udarbejdet en CSR-politik, identificeret strategiske fokusområder og lavet en praktisk implementeringsplan.
”Den første store opgave var at få kortlagt alt det, vi allerede gør. Mange af vores tiltag, har vi ikke tænkt over var CSR – det er jo helt ned til whistleblower-postkassen i kantinen. Den kortlægning af vores indsats gav os en tro på os selv – for vi gør allerede meget,” siger Line Konge til FashionForum.
Pompdelux har siden 2011 været tilsluttet FNs Global Compact og BSCI (Business Social Compliance Initiative), som er et fælles virksomhedsinitiativ med sigte på at forbedre sociale arbejdsvilkår hos leverandører på verdensplan. De har desuden et omfattende kemikalieprogram og Oeko-Tex-certificering.
Derfor har deltagelsen i CSR-forløbet også primært handlet om at få skabt struktur på indsatsen, fortæller Line Konge.
”Vi skyder ikke med spredehagl, og derfor har vi fastsat fokuspunkter. Vi har fået en ny og mere konkret CSR-strategi. Før var den måske lidt for diffus, hvor vi nu har nogle klare punkter og mål at arbejde efter,” siger hun, og nævner andelen af Oeko-tex- og GOTS-bomuld i kollektionerne, som eksempler på tiltag, hvor man kan sætte konkrete mål.
LÆS OGSÅ: ”Seks danske modebrands med i nyt CSR-projekt”
Modsat de øvrige modevirksomheder i CSR-projektet har Pompdelux ikke et vidtforgrenet forhandlernetværk. Brandet er derimod etableret som et home-shopping-koncept, hvor en shopping advisor tager kollektionen med hjem til kunderne, som kan nærstudere tøjet hjemme i stuen hos sig selv eller vennen/veninden, der lægger bolig til arrangementet.
Det gør også, at virksomheden har en unik mulighed for at kommunikere direkte til slutbrugerne.
”Vi er rigtig, rigtig tæt på vores kunder, som vi får en masse feedback fra, og samtidig kan vi videregive en masse viden direkte til kunden ved at uddanne vores shopping advisors,” siger Line Konge.
Hun fortæller, at ambitionen på sigt er at bruge denne adgang til at ’opdrage’ kunderne i en mere miljøvenlig retning, og derigennem påvirke tøjet i den fase, der ligger efter salget.
Pompdelux blev etableret i 2006 og har hovedkontor i Lystrup ved Aarhus. Kollektionerne bliver solgt gennem home shopping-arrangementer, egen webshop og en outletbutik i Ringsted. I alt har brandet cirka 450 shopping advisors, som sælger tøjet i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland, Tyskland, Østrig og Schweiz. Pompdelux oplevede en vækst, der gjorde virksomheden til Børsen Gazelle tre år i træk fra 2011-2013.