Custommade åbner deres første flagskibsbutik
Det danske mærke Custommade slår til foråret dørene op for deres første flagskibsbutik på Christian IXs gade i København. Butiksåbningen er en vigtig milepæl i Custommades nye brandstrategi, der skal redefinere og styrke mærkets visuelle identitet på tværs af markeder.Efter at have fokuseret på wholesale-distribution siden grundlæggelsen i 2002, åbner det danske mærke Custommade deres første flagskibsbutik på Christian IXs gade i indre by til marts. Ifølge Custommades stifter og kreativ direktør Christian Dam skulle der gå 13 år, fordi der i første omgang var fokus på at vækste organisk og skabe den rette timing for en fysisk platform.
”Vi har længe ønsket at åbne vores egen butik, men vi har også vidst, at timingen skulle være rigtigt. Vi har derfor ikke ville rykke ind i egne fysiske rammer, før vi havde stabil markedsvækst, en tydelig visuel identitet og den rette beliggenhed.
Med kontinuerlig vækst –nationalt såvel som internationalt – valgte vi at relancere vores brandstrategi i sensommeren for at redefinere vores visuelle tone og positionere mærket stærkere. Timingen for egen flagskibsbutik var derfor ideel, og vi har derfor været på udkig efter den perfekte lokation – og den har vi så fundet på Christian IXs gade,” siger Christian Dam til FashionForum.
LÆS OGSÅ: Custommade vækster sig til ny visuel identitet
Han understreger, at Christian IXs gade har den rette profil for Custommade, fordi gadens butiksudvikling harmonerer med mærkets identitet.
”Det var vigtig for os at ligge på en trafikeret gade med nogle stærke brands og et højt modeniveau. Med Storm på hjørnet, Acne få meter derfra og J. Lindeberg, Tiger of Sweden, Marc by Marc Jacobs og nu Isabel Marant på selve gaden, ser vi Christian IXs gade som det ideelle brandmæssige match for Custommade,” siger Christian Dam.
Kendt, dansk arkitekt som kreativ primus motor
For at skabe den rette visuelle tone i butiksindretningen har Custommade gjort brug af Leif Jørgensen Architects, der blandt andet også har indrettet Storm og Louis Vuitton.
Ifølge Leif Jørgensen har det primære fokus været at indkapsle Custommades design-DNA og visuelle identitet i både materialevalg og indretning.
”Vores ambition var (…) at designe en nyskabende og arkitektonisk smuk butik, som skiller sig ud fra mængden, blandt andet ved at bruge nogle af de bedste materialer, og sideløbende sikre at Custommades identitet vil stå tydeligt frem.
Som modpol til den smukke og tunge klassiske facade af bornholmsk granit, har vi valgt at indrette butikken som et lyst og let gallerirum. Tøjet skal være i fokus og bliver derfor iscenesat blandt masser af lys, glas og spejle, som får væggene til at svæve, og man derfor ikke helt kan definere hvor fladerne starter eller slutter,” siger Leif Jørgensen i en pressemeddelelse.
Den danske flagskibsbutik er kun begyndelsen
Selvom der i første omgang bliver fokuseret på den danske flagskibsbutik, fortæller Christian Dam, at der på længere sigt er planer om flere butikker.
”Der vil komme flere flagskibsbutikker, men det bliver nok ikke i Danmark. Vi vil derimod gerne åbne butikker på de markeder, hvor vi i er stærke, såsom Sverige, Norge eller Tyskland. Derudover er vi på vej op i både Frankrig og England, og det ville da være en drøm at åbne butik i Paris – specielt fordi det parisiske stiludtryk er gennemgående i vores design,” siger Christian Dam.
Custommade vandt i starten af 2014 Alt for Damernes Guldknap-pris foran Designers Remix og Stella Nova.