Soft Gallery får udmærkelse af Junior Magazine
Det danske mærke Soft Gallery har vundet titlen Highly Commended i kategorien Children’s Fashion Designer of the Year 2014. Titeluddelingen er en del af en række designpriser, som det britiske magasin Junior Magazine uddeler årligt.Soft Gallery har siden 2007 lavet kvalitetsbørnetøj, der kombinerer kunst og tøj gennem designsamarbejder med internationale kunstnere. Ifølge stifter Barbara Hvidt skal Soft Gallery fortælle historier gennem tøjets kunstneriske designudtryk, og hun ser titlen som Highly Commended som en anerkendelse af disse historiefortællinger.
”Vi ser det som en kæmpe cadeau at vinde titlen som Highly Commended indenfor børnemode. Det giver os en følelse af at have nået ud til folk og fået dem til at forstå den historie, vi prøver at fortælle med vores tøj,” siger Barbara Hvidt til FashionForum.
Kunstnerisk samarbejde har givet fordele
Hun understreger, at det netop er samarbejdet med kunstnerne, der har været med til at differentiere Soft Gallery fra andre børnetøjsmærker.
”Vi har omkring 10-20 ’co-labs’ hver sæson, og det giver os på en gang en stærk rød tråd og et konstant, innovativt udtryk i hver kollektion – og det er klar et element, der adskiller os fra konkurrenterne,” siger Barbara Hvidt.
Prisen giver international eksponering
Med den nye titel kommer også et ønske om at brede sig til flere markeder.
”Der er ingen tvivl om, at titlen giver os eksponering på et internationalt plan, og det vil vi klart udnytte. Vi er i øjeblikket på 35 markeder, men vi er altid klar på at udvide endnu mere – så længe væksten sker organisk, som den hidtil har gjort,” siger Barbara Hvidt.
Foruden Soft Gallery vandt det danske børneskomærke Angulus prisen som Best Children’s Footwear Brand 2014.