Burberrys indtjening er presset på svært luksusmarked
Negative valutakurser har kostet det britiske modehus knap 300 millioner kroner i indtjeningen for første halvår.Med en halvårs-omsætning på 1,1 milliarder pund (ca. 10,4 milliarder kroner) bliver der fortsat langet Burberry-trenchcoats, -skjorter og -parfumer over disken.
Men på indtjeningssiden har det seneste halvår budt på udfordringer for det britiske modehus. I alt endte den justerede indtjening før skat på 152,3 millioner pund (1,44 milliarder kroner). Det er 12 procent lavere end i samme periode i fjor.
En væsentlig faktor i den forbindelse har været omkostninger forbundet med negative valutakurser. Det har kostet virksomheden 31 millioner pund, svarende til knap 300 millioner kroner.
LÆS OGSÅ: ”Burberry siger farvel til farlige kemikalier”
Desuden nævnte Burberry allerede ved præsentationen af resultatet for andet kvartal, som sluttede 30. september, at salgsvæksten på de to nøglemarkeder for luksusmode – Kina og Rusland – kører mærkbart langsommere end førhen.
”Når vi ser fremad, hvor der vil være et vanskeligere ydre miljø, vil vi fortsætte med at fokusere på de ting, som vi kan styre. Med autentiske produkter, gode kundeoplevelser og en kultur med løbende forbedringer og innovation, er vi fortsat overbeviste om Burberrys vedvarende fremgang,” udtaler Burberrys administrerende direktør Christopher Bailey i en selskabsmeddelelse.