Yde: Paris er det rigtige for mig
Med en markant designæstetik har den danske designer Ole Yde satset på den parisiske modeuge for at ramme de rigtige butikker og de rigtige markeder.Ole Yde har været med under den parisiske modeuge i mange år – først med showrooms og senest som en del af den officielle showkalender for anden sæson i træk. Selv vil han ikke sige, at han føler sig etableret under den parisiske modeuge.
“Vi er jo små i det store billede,” siger han og kigger rundt i sin lille boutique i Ny Adelgade. Der hersker dog ingen tvivl om, at Paris har etableret Ole Yde og hans brand verden over – og det var da også strategien.
LÆS OGSÅ: “Harsløf: Paris giver den bedste eksponering“
”International eksponering og vækst har altid været vores mål, og her giver den parisiske modeuge de bedste vilkår. Indkøbere fra alle verdenshjørner kommer til Paris og samtidig lægger modeugen op til en form for kreativ frihed. Der er derfor mange indkøbere, der kommer til den parisiske modeuge for at finde de designs, der måske er lidt anderledes.
Det bidrager også til, at Paris er den bedste platform for os, da det tøj, vi laver, har brug for en bestemt type butikker,” siger Ole Yde og leder øjnene hen på en aftenkjole med pailletter, der i hjørnet står og glimter svagt i det afdæmpede butikslys.
Han understreger dog også, at mens Paris kan åbne de rigtige døre, er man blot én ud af mange. Vedholdenhed er derfor alfa omega.
”Uanset om man har haft showrooms i flere år eller har en plads på den officielle showkalender, vil indkøbere altid se dig an over en periode. Der er mange brands, der kun viser i Paris et par gange, så indkøberne vil være sikre på, at du er stærk nok til at fortsætte, inden de investerer,” siger Ole Yde.
Paris er vejen til det mellemøstlige marked
At være med til den parisiske modeuge har også betydet, at mærket har kunnet nå ud til det mellemøstlige marked, et marked der i dag er et kernemarked for det danske mærke.
”Gennem Paris’ internationale appeal har vi fundet vej til det mellemøstlige marked. Specielt Saudi Arabien og Kuwait er blevet vigtige lande for os, da de efterspørger kvalitet, rene linjer og et glamourøst udtryk,” siger Ole Yde.
“Derudover er det min erfaring, at de gerne vil have noget unikt og noget som ikke alle har. Saudi Arabien har eksempelvis haft luksus i lang tid, og det er min erfaring, at de synes, det bliver for ”nemt” at købe en Chaneltaske. Kvinderne vil derfor i stedet have noget, der skiller sig ud,” forklarer han.
LÆS OGSÅ: Skandinaviske mærker sætter kurs mod Dubai
Foruden det mellemøstlige marked, er Ole Ydes mærke også repræsenteret i Asien, Nordamerika og Europa. Fremadrettet vil der dog blive lagt mere fokus på Skandinavien, og Ole Yde pointerer dermed vigtigheden af at vælge modeuger, der tilser det markedsfokus, man ønsker at lægge.
Vil involvere sig mere i Copenhagen Fashion Week igen
“Mellemøsten og Asien er to af vores kernemarkeder, men vi ønsker også at sætte mere fokus på Skandinavien. Det er et vigtigt marked for os, og derfor vil vi også gerne være mere involveret i Copenhagen Fashion Week igen. Hvor den parisiske modeuge giver de bedste vilkår i henhold til international eksponering, giver den københavnske de bedste vilkår i henhold til skandinavisk eksponering,” siger Ole Yde.
Ole Yde startede sit mærke i 2005.