Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Danskerne køber mere tøj

Når de danske forbrugere har betalt deres leveomkostninger, bruger de i svagt stigende grad penge på tøj. Det viser analysefirmaet Nielsens forbrugertillidsundersøgelse for tredje kvartal i år.
Når de danske forbrugere har betalt deres leveomkostninger, bruger de i svagt stigende grad penge på tøj. Det viser analysefirmaet Nielsens forbrugertillidsundersøgelse for tredje kvartal i år.

I alt har 30.000 personer fra 60 lande besvaret spørgsmålet “Når du har betalt dine nødvendige leveomkostninger, hvilke af følgende udsagn beskriver så bedst, hvad du gør med de penge, du har til overs? Jeg bruger penge på...”

Med 31 procent kommer Danskerne tøjforbrug ind på en tredjeplads over forbrugsgoder, vi prioriterer, når de faste udgifter er betalt. Flest (50 procent) foretrækker at bruge luften i økonomien på at spare op, imens 35 procent bruger de penge, de har til overs, på ferier.

Det er andet kvartal i træk, at danskernes køb af tøj er svagt stigende fra 27 procent i første kvartal 2014 til 31 procent i tredje kvartal i år.

Forbrugertilliden i Danmark er generelt svagt faldende fra indeks 106 til indeks 104.  Ifølge Nielsen er der dog stadig tale om en positiv tendens set over tid. De danske forbrugere er de mest optimistiske i Europa og de 10. mest optimistiske på verdensplan.

Du kan læse Nielsens Global Consumer Confidence rapport ved at trykke HER.