Insourcing kan være en konkurrencefordel
Flere og flere forbrugere stiller krav til designerne. Det er ikke længere kun et spørgsmål om print, trends og materialer – nu vil forbrugerne også kende produktionshistorien bag produktet – hvilket er nemmere, hvis produkterne er lavet i Danmark. I går mødtes designere og branchefolk for at diskutere insourcing i Danmark.Den danske modebranche er ligesom andre sektorer i resten af Europa begyndt at sætte spørgsmålstegn ved den intense outsourcing af produktion. Men hvad er mulighederne for at insource produktion? Hvilket grundarbejde skal gøres? – Og hvilken rolle kan insourcing spille i den danske modebranches fremtid?
Det var nogle af de spørgsmål, der blev taget op under en masterclass om insourcing af produktion til Danmark, afholdt af Innovationsnetværket livsstil, bolig og beklædning i torsdags. Ved arrangementet var der en klar stemning for insourcing. Det lød fra hele salen, at flere designere gerne vil insourcing og samarbejde om det, og mere insourcing vil på længere sigt også kunne skabe flere jobs.
Ifølge Torben E. Hoffmann Rosenstock fra Dansk Erhverv/Wear, er det vigtigt, at modebranchen begynder med at undersøge, hvad der kan stimulere udviklingen og hvilke barrierer, der eksisterer og det kan man kun gøre ved at være i tæt samarbejde med hinanden.
Ligeledes tilføjede Thomas Klausen fra Dansk Mode & Textil, at det er afgørende, at man først om fremmest afklarer, hvilke typer produktionsvirksomheder Danmark har råd til.
”Det er et mål at få flere produktionsvirksomheder tilbage til Danmark, men for at udarbejde en kvalificeret og holdbar løsning, er det nødvendigt, at designskolerne, de store modevirksomheder og politikerne arbejder i tæt relation med hinanden,” sagde Thomas Klausen.
Minister: Insourcing skaber værdi
Også uddannelses- og forskningsminister, Sofie Carsten Nielsen (R) deltog med et indlæg om insourcing i Danmark.
”Danske virksomheder inden for mode og tekstil har i lang tid markeret sig stærkt på den internationale scene. Virksomhedernes succes har i mange år kunne omsætte deres produktioner til økonomisk kapital, hvilket også har bidraget til det danske BNP. Men selv om vi har denne stærke position på det internationale marked, skal uddannelserne forsætte med at udvikle sig, fordi den globale konkurrence er benhård. En af de områder, som jeg synes er værd at tage fat på for at øge produktion og nytænkning, er at tematisere, hvordan vi fastholder produktion i Danmark,” sagde hun og fortsatte:
Minister: mode og beklædnings eksportsucces er bemærkelsesværdig
”Mode og beklædningsbranchen er i dag Danmarks fjerde største eksporterhverv, hvilket er et bemærkelsesværdigt resultat. Men dansk design har mærkatet: Made in China, Made in Turkey og Made in Bangladesh med mere påtrykt, og dét har vist sig at have nogle ulemper,” sagde Sofie Carsten Nielsen.
Der er på nuværende tidpunkt ikke udarbejdet en konkret plan for, hvordan projektet skal udføres. Der opfordres dog til, at designvirksomheder selv begynder at insource. Insourcing gør det nemlig lettere for designere at sikre produktionskvaliteten, hvilket kan være en udfordring, når produktionen foregår langt væk. Derudover får tøjet tillagt en værdi, som har fundament i dansk designhistorie, når det bliver produceret i Danmark. Og det er lige præcis den historie, der er med til at give “Made in Danmark” værdi på et international plan.