Miljøregnskaber skal udbredes til mindre virksomheder
Miljøstyrelsen har lavet en helt ny type grønt regnskab, der giver et samlet overblik over den danske modebranches miljøbelastning. Nu skal værktøjerne tages videre til de små- og mellemstore virksomheder, siger udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute.Giver det størst effekt at nedsætte el-forbruget på fabrikken i Kina eller vandforbruget på bomuldsmarken i Indien, hvis man vil sænke miljøbelastningen i sin forsyningskæde mest muligt?
Det er den type spørgsmål, som et Environmental Profit & Loss-regnskab (EP&L) blandt andet kan prøve at give svar på. Sådan et grønt regnskab har Miljøstyrelsen netop udarbejdet for hele den danske modebranche med titlen ’Danish apparel sector natural capital account’.
LÆS OGSÅ: ”Tøjforbrug koster miljøet 3 milliarder om året”
Det er IC Group, der fungerer som casevirksomhed i Miljøstyrelsens rapport, og i forsommeren skrev FashionForum en artikel om projektet, hvor IC Groups CR-chef Morten Lehmann fortalte om tankerne bag at give sig i kast med miljøregnskabet.
I rapporten bliver miljøbelastningen opgjort i kroner og øre frem for for eksempel ton CO2 og liter vand.
I Miljøstyrelsens rapport fremhæves som konkret eksempel, at miljøpåvirkningerne fra produktionen af en almindelig T-shirt af bomuld koster miljøet mere end 20 kroner. Det tal er dog blevet korrigeret til knap 12 kroner for en T-shirt. Styrelsen understreger dog, at regnefejlen ikke ændrer ved rapportens konklusioner.
Fordelen ved at bruge kroner og øre er, at man på den måde kan se, hvilke led i forsyningskæden, der belaster mest – selvfølgelig med forbehold for forskelle mellem de enkelte virksomheder. Samtidig tager beregningerne højde for, at eksempelvis en liter vand er relativt mere belastende for miljøet i en tørkeramt region.
Nu skal de små- og mellemstore virksomheder med
”Det er et rigtig godt initiativ og en interessant lære fra rapporten er, at der er meget at komme efter miljømæssigt i Tier 1 (systuerne, red.). Og det er som regel også netop dette led, hvor tøjvirksomhederne pt. har den største mulighed for at påvirke i en mere bæredygtig retning – både miljømæssigt og socialt,” siger Jonas Eder-Hansen, der er udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute til FashionForum.
Han vil derfor gerne udbrede kendskabet til EP&L til den danske tøjbranches mange små- og mellemstore virksomheder.
”Det har været spændende at se resultaterne for IC Group. Jeg introducerede selv Jochen Zeitz (daværende CEO for Puma, red.) for Ida Auken under miljøtopmødet i Rio i 2012, fordi jeg kunne se et stort potentiale for den danske modebranche i EP&L-tilgangen. Nu kunne det være interessant at tage det skridtet videre til smv’erne (små- og mellemstore virksomheder, red.), som jo udgør størstedelen af den danske modebranches virksomheder,” siger Jonas Eder-Hansen.
Derfor er han netop nu ved at arrangere et informationsmøde om Environmental Profit & Loss-regnskab som metode til at styrke arbejdet med bæredygtighed. Mødet skal efter planen afholdes i slutningen af november. FashionForum følger op med nærmere info, når datoen er endeligt på plads.
Du kan læse hele Miljøstyrelsens rapport her.