Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Harsløf: Paris giver den bedste eksponering

Den danske smykkedesigner Vibe Harsløf har markeret sig stærkt på det internationale marked. Det hele begyndte med en strategi om at komme til Paris.
Den danske smykkedesigner Vibe Harsløf har markeret sig stærkt på det internationale marked. Det hele begyndte med en strategi om at komme til Paris.

Da den danske smykkedesigner Vibe Harsløf for første gang præsenterede sit smykkedesign under den parisiske modeuge i 2012, var strategien klar – hun ville nå ud til en bred skare af indkøbere og eksponere sit brand internationalt.

“Der er selvfølgelig internationale indkøbere til alle de store modeuger, men modeugen i Paris samler dem alle sammen. Det betyder selvfølgelig også, at det er dyrt at være med. Men jeg ville vokse internationalt, og derfor var der ingen tvivl om, at jeg skulle til Paris,” siger Vibe Harsløf i et interview med FashionForum.

Find den rette messe og hav tålmodighed

Siden 2012 er det gået stærkt for Vibe Harsløf. Med kun fem parisiske sæsoner under bæltet, kan man nu finde hendes smykker i franske Colette, italienske Corso Como og engelske Net-a-Porter.com. Hun understreger dog, at deltagelse i den parisiske modeuge ikke er lig med international succes.

“Modeugen giver dig de bedste muligheder for at få internationale kundekontakter. Men det kræver et godt forarbejde og en god portion tålmodighed at få kontakterne i hus. Man skal eksempelvis først finde ud af, hvilken messe man vil være en del af, da de hver især har deres eget fokus. Det er alfa og omega, at man ligger på en messe, som har en profil, der komplementerer ens designudtryk og tiltrækker de indkøbere, du sigter efter.

LÆS OGSÅ: “Capsule: Danske brands får nye kunder”

Der ud over skal man have in mente, at nogle indkøbere kommer i den første fase af modeugen, mens andre kommer i den sene fase. Du skal derfor ikke blot overveje hvor, men også hvornår du skal deltage i modeugen,” siger Vibe Harsløf.

Modeugedeltagelse er en langsigtet investering

At være med under den parisiske modeuge er heller noget, man bare gør en enkelt gang, for ifølge Vibe Harsløf er det ikke sikkert, du får nogle købsaftaler første, anden eller måske endda tredje gang, du deltager.

“Det skal ses som en investering at være med under modeugen i Paris. Det kommer selvfølgelig an på din brandprofil, men det er sjældent, at indkøberne binder sig til salg hos et mærke, der deltager for første gang. Oftest vil indkøberne gerne se, om man kommer tilbage, fordi de vil gerne vurdere konsistensen i dit design over nogle sæsoner. De skal kunne mærke, at du er langtidsholdbar, og at du har en designfilosofi, der er konsekvent og nyskabende. Derfor er der mange indkøbere, der ikke binder sig til køb de første sæsoner, og man må derfor væbne sig med tålmodighed,” siger Vibe Harsløf.

LÆS OGSÅ: “Vibe Harsløf: Mit smykkedesign skal være sjovt”

Vibe Harsløf begyndte at designe smykker i eget navn i 2008.