Netbutikker risikerer bødestraf
Mange netbutikker har ikke været hurtige nok til at få implementeret de nye e-handelsregler. Det kan koste dem en bøde allerede første gang, de tilsidesætter reglerne.De nye regler, som er den del af den nye forbrugeraftalelov, trådte i kraft midt i juni. Alligevel har mange ikke implementeret reglerne i deres salgs- og leveringsbetingelser. Dermed risikerer de at modtage en bøde, advarer Louise Ekstrand, der er advokatfuldmægtig hos Ret&Råd i Helsingør i kædens seneste nyhedsbrev. Hun arbejder pt. på flere sager med onlinevirksomheder, der har opdaget forglemmelsen i tide, skriver detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: ” Her er de nye regler for e-handel”
”Før købet skal forbrugeren have fuldt kendskab til varen eller tjenesteydelsen. Yderligere skal forbrugeren tydeligt have oplyst virksomhedens navn, cvr. nr., kontaktoplysninger mm. Det er vigtigt, at varen eller tjenesteydelsen er beskrevet med en samlet pris, det vil sige inklusiv moms, gebyr mm. Endelig skal alle bestemmelser om betalingsvilkår, leveringsbetingelser og fortrydelsesret være tilgængelige før købet, siger Louise Ekstrand til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: ” Nyt om returnering af brugte varer”
Samtidig skal et præcis leveringstidspunkt oplyses inden købet, ligesom forbrugerne med de nye regler også får mere tid til at returnerer en vare.
FashionForum har tidligere i samarbejde med Advokatkæden Advodan lavet en gennemgang af de mest væsentlige ændringer af forbrugeraftaleloven og købeloven. Den kan du læse ved at trykke HER.
Kilde: Bl.a. www.detailfolk.dk