Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Masai Clothing Company fortsætter fremgangen

Bundlinjen hos den danske tøjvirksomhed er steget med 38 procent det seneste år. Det er specielt det udenlandske salg, der trækker op. I dag åbner Masai første butik i Norge.
Bundlinjen hos den danske tøjvirksomhed er steget med 38 procent det seneste år. Det er specielt det udenlandske salg, der trækker op. I dag åbner Masai første butik i Norge.

Sidste årsregnskab fra Masai Clothing Company viste, at virksomheden havde forbedret bundlinjen med knap en tredjedel. Nu, et år senere, er bundlinjen forbedret endnu mere.

Resultatet efter skat for Masais forskudte regnskabsår 2013/2014 endte på 84 millioner kroner – en stigning på 38 procent fra sidste års 61 millioner kroner.

Også omsætningen følger godt med for den danske modevirksomhed, der blev grundlagt i 1992 af søskendeparret Nina Rye og Hans Rye.

I alt er der blevet omsat for 339 millioner kroner det seneste år, hvilket er en stigning på 19 procent.

Udlandet trækker læsset

Selvom Masai er en dansk virksomhed, så er det udlandet, der både står for den største vækst og størstedelen af indtjeningen.

”Omsætningen uden for Danmark steg 27 procent til 240 millioner kroner med stærke præstationer i alle de vigtigste internationale markeder (UK, Tyskland, Finland, Norge, Frankrig, Sverige, Schweiz og Belgien),” skriver Masai i årsregnskabet.

Storbritannien er koncernens største engrosmarked efterfulgt af Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Finland. Omsætningen i Danmark, herunder detailhandlen, steg blot med to procent fra 97 millioner kroner i fjor til 99 millioner kroner i år.

For det kommende år forventer Masai øget omsætning og indtjening “baseret på stigningen i ordrer fra vores engros-kunder, især på eksportmarkederne,” skriver virksomheden i årsregnskabet.

Åbner i Norge i dag

Masai har efter færdiggørelsen af årsregnskabet etableret et selskab i Norge, og den første norske Masai-butik åbner lidt uden for Oslo i dag.

”Vi har i forvejen butikker i Danmark og Sverige, og dem føler vi, at vi er gode til at drive. Vi har også et godt marked i Norge på engrossiden, men nu kunne vi godt tænke os at prøve lykken med egne butikker, og hvis det bliver en succes, så åbner vi nok nogle flere,” siger adm. direktør i Masai Sune Bjerregaard og uddyber:

”Vores strategi er at åbne butikker, hvor vi har kritisk masse, og derfor fokuserer vi lige nu på Skandinavien. Det kan hurtigt blive kompliceret, hvis man har én butik i London, én i Amsterdam og én i Hamburg,” siger Sune Bjerregaard til FashionForum.

Masai Clothing Company sælger deres kollektioner i mere end 1.200 uafhængige detailbutikker og stormagasiner fordelt på 25 lande samt i egne konceptbutikker i Danmark, Sverige og nu Norge. Koncernen beskæftigede 90 fuldtidsansatte i gennemsnit i det forgangne regnskabsår.