Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Showdagene er på plads

Sammen med de endelige datoer for vinterens Copenhagen Fashion Week er show-datoerne nu også lagt fast, og deadline for showansøgningerne nærmer sig.
Sammen med de endelige datoer for vinterens Copenhagen Fashion Week er show-datoerne nu også lagt fast, og deadline for showansøgningerne nærmer sig.

Med CIFFs beslutning om at ændre deres datoer ligger vinterens modeuge nu fast.

Messerne åbner fra torsdag den 29. januar, mens showdelen af Copenhagen Fashion Week allerede begynder om onsdagen den 28. januar og løber frem til og med fredag 30. januar.

Endelig at kunne melde showdatoerne ud glæder udviklingsdirektør i Copenhagen Fashion Week Anne Christine Persson.

”Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes at samle modeugen, så showdagene nu følger messernes åbningsdage. På denne måde står vi med de bedste muligheder for at få så mange internationale pressefolk og indkøbere til København. Det var det eneste rigtige at gøre,” siger Anne Christine Persson til FashionForum.

LÆS OGSÅ: ”Brancheorganisationerne tilfredse med samlet modeuge”

Hun fortæller, at trods den seneste tids usikkerhed om datoerne, så er arbejdet med at planlægge modeugen i fuld gang.

”Ansøgningsprocessen er i gang for dem, som ønsker at afholde show, og deadline er allerede om knap tre uger den 22. oktober,” siger Anne Christine Persson, og fortsætter:

”Vi er tidligere ude, end vi plejer at være, men vi håber, at vi på den måde kan lette arbejdsgangene for alle parter, så mærkerne har bedre tid til at forberede deres show, og de internationale indkøbere og den internationale presse bedre kan planlægge deres tur til København.”

Eksternt panel vurderer ansøgningerne

Anne Christine Persson fortæller, at ansøgninger til Copenhagen Fashion Weeks sekretariat skal indeholde:

• Lookbook/kampagnefotos fra de sidste to sæsoner
• Brandbiografi
• Liste over forhandlere
• Beskrivelse af showkonceptet inkl. relevant information, som hvis der fx flyves internationale modeller, indkøbere eller presse ind særligt til showet
• En prioriteret liste over tre showtider fordelt på mindst to showdage.

Når alle ansøgningerne er modtaget bliver de vurderet af et eksternt udvalg bestående af branchefolk (bl.a. indkøbere og presse), som via en anonym afstemning beslutter, hvilke mærker, der skal ligge i henholdsvis On og Off Schedule.

Derefter begynder puslespillet for Anne Christine Persson og et andet udvalg, som sammen fordeler showtiderne, så de i videst muligt omfang flugter med ansøgernes ønsker.

”Vi håber at være færdige med showkalenderen inden 1. december, men nu må vi se, hvor mange ansøgninger, der kommer i løbet af de næste uger,” siger Anne Christine Persson.

Under sommerens Copenhagen Fashion Week blev der i alt afviklet 20 shows i On-kalenderen, mens Off-kalenderen samlet bestod af 18 shows og events.