David Andersen bliver kreativ direktør for Rosendahl
Rosendahl Design Group har ansat modedesigneren David Andersen for at tilføje ny kreativitet til designvirksomhedens største brand, Rosendahl.Fra den 7. oktober skal modedesigneren David Andersen være kreativ primus motor for det danske designbrand Rosendahl. Forventningen er, at den nye ansættelse skal styrke Rosendahls kreative profil og øge mærkets internationale appeal.
Samarbejdet mellem Rosendahl Design Group og David Andersen startede under den københavnske modeuge, hvor David Andersen arbejdede med grafiske elementer fra Bjørn Wiinblad, et af designvirksomhedens andre brands. Ifølge den administrerende direktør hos Rosendahl Design Group, Henrik Rosendahl, var det dette samarbejde, der gav idéen om en ny kreativ frontfigur og en ny tilgangsvinkel til designudvikling.
”Det positive samarbejde gav os idéen til at bruge David i rollen som kreativ direktør for selve Rosendahl-brandet, som skal videreudvikles efter 30 år på markedet. Vi vil gerne udfordre os selv til nytænkning og synes, det er interessant at se, hvad en designer af Davids kaliber kan tilføre os,” siger Henrik Rosendahl i en pressemeddelelse til FashionForum.
Nye kreative veje, men ikke et farvel til mode
Selv siger David Andersen, at han glæder sig til at være en del af Rosendahl-teamet og dermed udelukkende kunne fokusere på at være kreativ.
”Jeg har haft stor succes med David Andersen-brandet, men succesen medførte også et større administrativt arbejde, som jeg primært selv sad med. Jeg kunne ikke fokusere 100 pct. på at være kreativ, hvilket var noget, jeg savnede. Det var derfor et fantastisk tilbud, da Rosendahl tilbød mig stillingen som kreativ direktør. Nu kan jeg få lov til at være kreativ igen, og intet andet”, siger David Andersen i et telefoninterview med FashionForum.
Stillingen som Rosendahls kreative direktør betyder samtidig, at David Andersen afvikler sin butik i Hyskenstræde i centrum af København i løbet af året. Han understreger dog, at hans nye kreative vej ikke skal ses som et farvel til moden.
”Jeg synes, at det er spændende at lave noget andet end tøj, og jeg finder stor tilfredsstillelse i at kunne oversætte mit kreative udtryk til andre brancher – men nej, jeg stopper ikke med at designe tøj. Jeg stopper dog med at lave ready-to-wear, men jeg vil forsat lave couture, hvor den kreative frihed er langt større,” siger David Andersen til FashionForum.
Foruden Rosendahl, har David Andersen tidligere samarbejdet med blandt andre Egetæpper, ECCO og cykelproducenten Batavus.