Rosemunde fejrer 10 år med en fordobling på bundlinjen
Rosemunde fejrer i år ti års jubilæum og har i den periode oplevet både op- og nedture. Nu er mærket tilbage på ret køl.Den danske modevirksomhed Rosemunde fylder 10 år, og det fejres netop nu ude i de forhandlende butikker med en jubilæumskollektion under navnet ”now and then”.
Vejen fra dengang til nu har dog ikke altid været lige nem, og ifølge Creative & Commercial Director i virksomheden, Torben Olsen, er en helt ny ledelsesstrategi årsagen til at jubilæet overhovedet er en realitet i dag.
Formåede ikke at tjene penge
”Rosemunde var gået ned og havde simpelthen knækket nakken, hvis ikke den nuværende adm. direktør Brian Kristoffersen havde overtaget,” siger Torben Olsen og forklarer videre, at virksomheden inden da ikke tjente penge.
”Indtjeningen udeblev og virksomheden var i økonomisk krise,” siger han.
LÆS OGSÅ: Rosemunde viser heftig fremgang
Men det er den ikke længere. Med en bruttofortjeneste for 2013, der endte på 30,6 mio. kr. mod 23 mio. kr. året før og mere end en fordobling af bundlinjen, som landede på 9,3 mio. kr. mod 4,5 mio. kr. efter skat i fjor.
”Vi har nu gennemgået alle arbejdsprocesser og forsøger nu ud fra et forretningsmæssigt perspektiv at styre alt fra PR, til marketing-, produktion-, og salgsapparatet med fastere greb, og det har gjort udfaldet,” forklarer Torben Olsen, der også sidder i bestyrelsen i Rosemunde.
Nu er vi blevet købmænd
Han fremhæver som eksempel en særlig stramning i salgsapparatet, hvor man tidligere havde kunder, der ikke formåede at betale regningerne til tiden, hvilket man tabte penge på.
”Vi har også målrettet kigget på de kunder, Rosemunde handlede med og realiteten var, at vi måtte sige farvel til de kunder, der ikke havde det rette økonomiske grundlag som passede til Rosemunde på daværende tidspunkt,” forklarer Torben Olsen.
Til trods for skærpelsen kan direktøren oplyse om en vækst i salget og en tilfredshed for samarbejdet med de akutelle kunder.
“Vi har et godt gennemsalg ude i butikkerne nu, og når vores kunder kan se, at de kan sælge Rosemunde, så køber de også mere,” siger Torben Olsen og fortsætter:
”Det gennemsnitlige produktsalg ude i butikkerne har været højt. Ikke udelukkende på vores basisprodukter, men også det gennemsnitlige produktsalg på kollektionsvarerne har været højt,” siger han.
Kollektionsoptimering vækster salget
Grunden til det er ifølge ham, at man hos Rosemunde har fokuseret på kollektionsudvikling, og nu mærker man en vækst i salget af netop den del af Rosemunde.
“Vi har brugt tiden på at udvikle vores kollektioner, og kan se nu, at kollektionsdelen, når vi taler om jakker, kjoler og så videre, har været inde i en meget stor udvikling,” forklarer Torben Olsen.