Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE

Jackpot fylder 40

Det danske modemærke, der siden 1974 har bragt danskerne blomstrede prints og stilren boheme, fejrer 40 års fødselsdag med jubilæumskollektion.
Det danske modemærke, der siden 1974 har bragt danskerne blomstrede prints og stilren boheme, fejrer 40 års fødselsdag med jubilæumskollektion.

I forbindelse med Jackpots 40 års jubilæum udsender mærket nu en speciel kollektion, der genfortolker og hylder mærkets største sællerter gennem tiden.

“Jubilæumskollektionen byder på en lang række genfortolkninger af brandets største succeser over de 40 år såsom tee’s, fløjlsbukser, printede kjoler, florlette skjorter og mønstrede striktrøjer – alle i et moderne 2014-Jackpot udtryk, afstemt tidens trend og som altid med stor respekt for den kvindelige silhuet,” skriver Jackpot i en pressemeddelelse.

Da Claus Helmersen grundlagde Jackpot i 1974, var det med 70’ernes feminine hippiemode in mente. Tøjet har derfor et lyst, farverigt og let udtryk, og både produktion og materialevalg bærer præg af miljøvenlige og økologiske principper.

Hvor Jackpots DNA i design og produktion har været konsekvent de sidste 40 år, har mærket oplevet en række organisatoriske ændringer:

1974: Jackpot grundlægges af Claus Helmersen under Carli Gry.

2001: Carli Gry fusionerer med Inwear Group og danner IC Companys.

2013: Jackpot sælges sammen med Cottonfield til COOP. Det sker som følge af et driftsunderskud samt en strategiomlægning til premium brands hos IC Companys. Jackpot blev dermed en del af COOPs satsning på tekstilområdet.

2014: Priserne på Jackpot bliver sat ned for at passe til COOPs virksomhedsprofil og mærket forhandles nu udelukkende gennem Kvicklys forretninger.

LÆS OGSÅ: “IC Companys sælger Jackpot og Cottonfield” 

Til trods for, at Jackpot har oplevet store forandringer de seneste år, ændrer det ikke på, at Jackpots jubilæum markerer en milepæl som et af Danmarks ældste modemærker.

”Med salget til COOP er Jackpot uden tvivl et andet mærke, end da det startede i 70’erne. Men uanset hvad er 40 år i den danske modebranche lidt af en præstation,” siger journalist og modeikon Lotte Freddie til FashionForum.