“Vi har været oppe mod en gigant, der har penge til at køre en sag i tusind år. Vi har derfor måtte være realistiske og indgå et forlig, så sagen ikke skal køre i flere instanser. Men vi er tilfredse med at få lukket sagen ned, og vi er tilfredse med den måde, sagen er endt,” siger Danefæs direktør Louise Warberg Hækkerup.
Sagen begyndte, da KIK sendte 80.000 bodystockings på det tyske marked med Danefæs vikingelogo og deres populære katteprint. Der var tale om en eksakt gengivelse af Danefæs prints, som ikke var forsøgt ændret på nogen måde. Den tyske fogedret nedlagde i maj forbud i sagen og konfiskerede 65.000 bodystockings, som efterfølgende er blevet destrueret. Sagen har herefter været ført ved domstolene i Tyskland.
“Det her er også for at stuere et eksempel. Det er klart, at hvis en stor discountkæde bare kan kopiere vores arbejde, så kan vi jo slet ikke være med. Det har været vigtigt for os at sige fra,” forklarer Louise Warberg Hækkerup.
LÆS OGSÅ: “Danefæ i stor kopi-sag i Tyskland”
Forliget mellem Danefæ og KIK er indgået efter dommerens tilkendegivelse i sagen. KIK betaler Danefæ en betragtelig bod i sagen. Hvor meget vil Louise Warberg Hækkerup ikke ud med.
“Det er en del af forliget, at vi ikke må oplyse, hvor meget boden er på. Men vi er tilfredse med boden og har fået dækket vores omkostninger, der altså også har været virkelig store,” siger hun.
De store advokatomkostninger skyldes, at KIK har været meget tunge at danse med. Blandt andet har KIK været inde og betvivle, om det virkelig er Danefæs designere, der har tegnet vikingen. Danefæ har blandt andet måtte fremlægge tegninger af designprocessen for at bevise, at designet faktisk var deres. Trods den deraf følgende tunge og lange sagsgang, har Danefæ oplevet det tyske retssystem som effektivt.
“KIK er jo enorme. Man kunne godt få det indtryk, de har forsøgt at køre os trætte,” siger hun.
Sagen har været særligt vigtig for Danefæ, fordi det tyske marked er et vækstmarked for virksomheden. Danefæ har derfor fundet det meget forstyrrende, når kunderne pludselig kunne finde deres velkendte prints i en discountkæde og på materialer af en kvalitet, som Danefæ ikke kunne stå inde for.