Utzon: København kan ikke bære otte messedage
CPHFW SS15. I dag er sidste dag på Gallery-messen, og selvom udstillerne har haft en god messe, har messernes opdeling vakt indkøbernes irritation.”Alle andre steder – fx London, Paris, Berlin – har man tre dages messe, og det er det, der er normalen. Det siger sig selv, at København jo ikke kan bære otte dages messe. Det er jo fuldstændig vanvittigt,” siger messeudstiller på Gallery og ejer af mærket Utzon, Pernille Utzon.
”Jeg tror gudskelov, at indkøberne har valgt at sige, jamen så vælger vi tre dage ud af de otte,” siger Pernille Utzon og understreger derpå, at det derfor ikke har haft nogen negativ effekt på salget, kun generel utilfredshed blandt indkøberne over messedagene.
LÆS OGSÅ: Wheat på CIFF Kids: Indkøberne er forvirrede over datoskift
”Det er gået rigtig godt, og det havde vi også forventet, at det ville gøre. Vi er jo et gammelkendt firma, så indkøberne kommer gudskelov til os, men vi har kunne mærke en tydelig irritation over de mange messedage” siger Pernille Utzon og fortsætter:
”Det er meget meget uprofessionelt, og det er jo også en disrespekt for deres arbejde. Det er en kæmpe udfordring for dem, når de skal sætte så mange dage af til messe og samtidig drive en butik,” siger Pernille Utzon.
Det er for uprofessionelt
Utilfredsheden har også været til at spore hos Wackerhaus, hvor mange af især de udenlandske kunder har ytret, hvor uprofessionelt det hele virker, og nu frygter man at de udenlandske indkøbere har fået nok.
”Jeg er bange for at det danske marked er tæt på at blive ødelagt for de udenlandske kunder, fordi messerne ikke kan samarbejde. De bliver skræmt væk og det er rigtig ærgerligt,” siger partner og salgsdirektør hos Wackerhaus Christine Schertiger.
Vi har armene over hovedet
Hos Stine Goya har salgsansvarlig Louise Rasmussen også frygtet et par stille dage, som resultat af den nye opdeling og de mange messedage, men ifølge hende ses der allerede en meget positiv fremgang i forhold til sidste sæson.
”Vi havde en forventning om at dagene ville blive stille i kraft af at messen har været delt op, men det har vist sig at det slet ikke har været tilfældet, ” siger Louise Rasmussen og fortsætter:
” Jeg synes, vi har armene over hovedet denne gang. Responsen på kollektionen har været fantastisk, og det er virkelig gået godt. Vi har fået mange nye kunder og rigtig meget interesse fra lande som Italien, Tyskland, Korea og Japan,” siger Louise Rasmussen og understreger, at der for dem har været så meget dansk interesse, at de snart ikke kan tage flere kunder ind fra Danmark.