Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

FashionForum Live: Retail er en videnskab

CPHFW SS15. I går løb denne sæsons sidste FashionForum Goes Live-debat af stablen på CIFF. Omdrejningspunktet var retail.
CPHFW SS15. I går løb denne sæsons sidste FashionForum Goes Live-debat af stablen på CIFF. Omdrejningspunktet var retail.

Når du skal starte din egen butik, skal du være fuldstændig klar over, hvad du foretager dig. Retail er nemlig ikke en hobby – det er en videnskab. Særligt efter at konkurrencen fra flodbølgen af e-handel er taget til.

Det vurderer dagens debattører, der tæller Charlotte Dybdal Larsen, som er forretningsudviklingsdirektør hos Edith & Ella og bosat i Shanghai, hvor hun står for strategi og udvikling af mærkets kinesiske ekspansion, Peter Bur, der er retailkonsulent hos Briq Group og Danny Feltmann, som er adm. direktør hos Karmameju.

”Det handler ikke kun om at have et lækkert interiørdesign, flot belysning eller en helt speciel duft, det er derimod det grundlæggende forretningskoncept, du skal overveje og have på plads, og så ellers føre til dørs i din butik,” siger Peter Bur og fortsætter:

”Retail er langt mere en videnskab end noget som helst andet.”

Det kan Danny Feltmann snakke med om. Karmameju står i øjeblikket i den situation, at de er klar til at bevæge sig væk fra udelukkende at være en engros-virksomhed. Men det er et langt – og ja, faktisk videnskabeligt – projekt at integrere et butiksled i værdikæden ifølge Danny Feltmann.

LÆS OGSÅ: FashionForum Live: Fremtidens branding handler mest om kunden

”Retail er ikke bare noget, man kan lægge oven på sin virksomhedsmodel. Du er nødt til at besidde det rette sæt af færdigheder, og det betyder at indgå samarbejde med nogle, der er specialister i detailhandel,” siger Danny Feltmann og fortsætter:

“Man er nødt til at vide, hvad der sker i butikken, alt fra personale til interiør og selve følelsen i butikken skal passe til vores værdier. For os er det nemlig vigtigt at det er vores butik,” siger Danny Feltmann.

LÆS OGSÅ: FashionForum Live: Alle kan spotte trends – få kan omsætte dem til mode

Også hos Edith & Ella ved man, at retail ikke bare er lige til at gå til. De er nemlig midt i processen med at ekspandere i Kina.

“Vi starter online op først og satser så på senere at åbne koncessioner i en kæde af stormagasiner i Shanghai,” siger Charlotte Dybdal og fortsætter:

“For at starte butik i Kina er man nødt til at gøre sig visse overvejelser. For Edith & Ella, indebar det eksempelvis en tilpasning af størrelsesskalaen ellers ville vores produkter slet ikke kunne blive solgt der,” siger Charlotte Dybdal.

Retail skal være en del af byplanlægningen

Retail handler også om den virkelige verden uden for butikken. Ifølge Peter Bur er retail nemlig tæt forbundet med byplanlægning og forbedringen af byen, for at gøre det tilgængeligt og nemt for forbrugeren at komme til et køb.

“For tre år siden var mere en 50 pct. af verdensbefolkningen bosat i de 600 største byer i verden. Og det er derfor, retail og byplanlægning går hånd i hånd. Det skal være nemt for alle de mennesker,” siger Peter Bur og fortsætter:

Retailkonceptet skal genovervejes

”Vi er nødt til at genoverveje retail som koncept, og det er også ved at ske rundt omkring i nogle af verdens største byer,” siger han og eksemplificerer med Meatpacking District i New York og Shoreditch i London – bydele, der netop integrerer retail i bybilledet.

”Reglerne har forandret sig, og hvis du gerne vil være fysisk til stede er du nødt til at skabe et område, hvor folk nyder at bruge penge,” siger Peter Bur.