FashionForum Live: Alle kan spotte trends - få kan omsætte dem til mode
Trends kommer og går, men nu har selve trendarbejdet også forandret sig. Det vurderer tre trendeksperter under FashionForum Goes Live.Dagens emne er trends. Og i stedet for at fortælle om, hvad vi kan forvente på mode om to år, går debattørerne ved dagens FashionForum Goes Live @CIFF bag om selve trendarbejdet – for hvordan afdækker man egentlig fremtidens tendenser?
Trendarbejde har forandret sig drastisk de sidste fem år. Det vurderer dagens debattører, der inkluderer trendkonsulent hos SPOTT Trend & Business Anja Bisgaard Gaede, Luisa Traina, der er trend- og farvespecialist hos Vero Moda, og Sara Ingemann, der er trendkonsulent hos Quote A Gentleman og Quote the Future.
Ifølge Anja Bisgaard Gaede er det i takt med den digitale revolution, industrien har ændret sig. Mode og trends er blevet demokratiseret, det er tilgængeligt for alle, og det har modevirksomhederne – trendbureauernes kunder – også bemærket.
LÆS OGSÅ: FashionForum Live: Sådan navigerer du i CSR-mediestormen
”Det handler ikke længere så meget om at spotte trends, men om at målrette de trends, der findes til det enkelte mærke,” fortæller Anja Bisgaard Gaede.
”Vi bemærkede det hul i markedet, der går ud på at hjælpe kunder med at navigere i den her komplekse verden af trends,” siger Anja Bisgaard Gaede og fortsætter:
”Vi blev mødt med spørgsmål som; Hvordan skal det her hjælpe mit brand, hvad med min kollektion, hvad med mine produkter, mine farver, min identitet?,” forklarer Anja Bisgaard Gaede.
Kendt din egen trend
Noget andet, der har forandret sig, er ifølge Anja Bisgaard Gaede måden, man definerer de forskellige trends. Tidligere hed det bare sommer, vinter, osv. Men i dag handler det i højere grad om at udvælge præcis de trends, der passer til det individuelle brand. Der kan eksempelvis være en trend, der passer perfekt til ét brand i én sæson, fordi det kun er netop da, det er god forretning.
Som eksempel fremhæver Anja Bisgaard Gaede en trend, som hun kalder ”wearable media”, som hun selv vurderer til at være avantgarde og altså langt væk fra mainstream-segmentet.
”Det er her, vi går ind og siger til klienten; ‘Glem det for et øjeblik og lad os koncentrere os om nogle trends, som er mere relevante for dig i dette øjeblik’.”
At knække sæsonens trendformel
Men det betyder ikke, at man fuldstændig skal udelukke de mere avantgardistiske trends. De spiller nemlig en vigtig rolle, når en kollektion skal sælges i butikkerne. Det ved Luisa Traina, hvis arbejde hos Vero Moda i højere grad henvender sig til massemarkedet.
Kunsten er her at kombinere kollektionen af en mindre del avantgarde, der henvender sig til det, Luisa Traina kalder fast movers, og en større del, der henvender sig til det bredere mainstream massemarkedssegment.
”Det er meget vigtigt også at pirre fast movers-segmentet. For hvis du ikke giver forbrugeren en grund til at komme ind i butikken, sælger kollektionen ikke og så har du ikke gjort dit arbejde godt nok,” siger Luisa Traina.
Og værdien af godt trend-arbejde fremhæver Sara Ingemann Holm-Nielsen til slut – for der er stadig brug for at lære modevirksomhederne, at der er behov for trendforecastere, siger hun:
“Det er sandt, at alle kan spotte trends i dag – moden, fx, bevæger sig så hurtigt fra catwalken og ud i offentligheden (via sociale medier, etc., red.) at alle kan følge med. Men at ramme med den helt rigtige trend på det helt rigtige tidspunkt, det er det, man kan bruge trendkonsulenter til. Forhåbentligt vil flere virksomheder i fremtiden integrere trendarbejdet i deres arbejdsprocesser.”