Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED, MODEUGE

Sådan navigerer du i CSR-mediestormen

CPHFW SS15. Både IC Companys og Modström har befundet sig i mediestormens onde øje. I dag står de på den anden side. Stærkere. Sådan lød det, da FashionForum tog CSR-snakken live på CIFF.
CPHFW SS15. Både IC Companys og Modström har befundet sig i mediestormens onde øje. I dag står de på den anden side. Stærkere. Sådan lød det, da FashionForum tog CSR-snakken live på CIFF.

”At kommunikere eller ikke at kommunikere. Det har altid været spørgsmålet, når det kommer til CSR.

Med sådanne Shakespeare’anske undertoner åbnes dagens debat af moderator ved FashionForum Goes Live @CIFF, Jonas Eder Hansen, der er udviklingsdirektør hos Danish Dashion Institute.

Debattørerne inkluderer i dag Morten Lehman, der er CSR-direktør hos IC Companys og Katja Lemmens, der er indkøbsdirektør hos Modström. Begge har de oplevet at være fanget i en offentlig krise om virksomhedens CSR. Derfor er dagens fokus da også meget passende, hvordan man navigerer i en mediekrise.

Virksomhederne er nervøse for mediestormen

Ifølge Jonas Eder Hansen findes der mange virksomheder, der ikke tør kaste sig ud i kommunikationen af CSR på grund af faren for at blive hvirvlet ind i en mediestorm, der kan skade brandet i højere grad end gavne det.

Katja Lemmens står selv i 2010 overfor modevirksomheden Modströms første mediekrise, hvor dyrevældfærdsorganisationen Anima, ifølge hende gik hårdt til værks med alt fra Facebook-spam til trusler og demonstrationer foran mærkets butikker.

LÆS OGSÅ: FashionForum Live: Fremtidens branding handler mest om kunden

”Her mærkede vi på egen hånd, hvordan medierne på få øjeblikke kan ødelægge et brand, så vi tog øjebliklig kontakt til krisekonsulentfirmaet Burson-Marsteller, som anbefalede os at gå i en åben og ærlig dialog med pressen,” siger Katja Lemmens.

Det næste skridt var at opstille et sæt interne retningslinjer for den eksterne kommunikation.

”Førhen vidste ingen af de ansatte, hvordan de skulle forholde sig til de mange forespørgsler og henvendelser om CSR og dyrevelfærden i vores produktionsled. Vi manglede en code of conduct at referere til” siger Katja Lemmens.

Dialogen er det vigtigste

Efterfølgende blev der på tværs af værdikæden underskrevet kontrakter, som i dag har bidraget til en langt tættere dialog med leverandører og leverandørers leverandører, og det er den dialog Katja Lemmes ser som uundværlig i kommunikationen af CSR.

”Dialogen er det vigtigste vi har. At være ærlig og åben er essentielt, når man arbejder med medierne, og det kan du ikke være, hvis ikke du ved alt, hvad der er at vide om din værdikæde,” forklarer Katja Lemmens.

Mediernes chikane er det grundlæggende problem

Moten Lehman vurderer, at et af de helt grundlæggende problemer ligger i behandlingen af virksomhederne i medierne. Resultatet er at de mindre virksomheder slet ikke tør begynde på at være bæredygtige og da slet ikke at kommunikere det.

”De små og mellemstore virksomheder ser, hvordan de store virksomheder bliver chikaneret af medierne og bliver selv bange for, hvordan de kan blive misforstået og tøver i stedet med at kommunikere noget som helst,” siger Morten Lehman og tilføjer at man også hos IC Companys var forfalden til den tankegang, da han startede i virksomheden.

”I dag er der sket det fantastiske, at vi stoler så meget på os selv, at vi ikke selv er bange for at tage emnet op selv,” siger Morten Lehman, der opfordrer både medier og virksomheder til i fællesskab at arbejde hen mod en mere åben dialog.

Husk, at du også onsdag d. 6. august kl. 13 kan opleve FashionForum live på CIFF. Onsdag handler det om international retail, når Soulland-stifter Silas Adler indtager scenen sammen med CEO i Karmameju Danny Feltmann og retailkonsulent Peter Bur. Det er gratis, og du kan sagtens deltage selvom du ikke har adgang til selve CIFF-messen.