Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

H&M går efter Sydeuropa

Den svenske modekoncerns halvårsregnskab var bedre end ventet. Fremadrettet vil H&M blandt andet investere i sko og onlinebutikker i Sydeuropa og Kina.
Den svenske modekoncerns halvårsregnskab var bedre end ventet. Fremadrettet vil H&M blandt andet investere i sko og onlinebutikker i Sydeuropa og Kina.

70 mia. svenske kr. – sådan godt og vel. Det var omsætningen i første halvdel af H&Ms regnskabsår, som begyndte i december. En forøgelse på 17 pct. sammenlignet med samme periode i fjor.

Halvårsregnskabet viser desuden, at indtjeningen efter finansielle poster blev forøget med 19 pct. fra 9,4 mia. svenske kr. til 11,1 mia. svenske kr.

”Vi har haft et godt andet kvartal med en stærk forøgelse af både salg og indtjening samt en øget markedsandel,” siger H&Ms adm. dir. Karl-Johan Persson i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: ”Alexander Wang i samarbejde med H&M”

Han fortæller desuden, at svenskernes umiddelbare fremtidsplaner blandt andet handler om mere fodtøj og mere webhandel.

”Til efteråret vil vi lancere et udvidet og forbedret udvalg af sko til kvinder, mænd, teenagere og børn,” siger Karl-Johan Persson, og opridser de kommende web-satsninger:

”Vi vil fortsætte vores langsigtede investeringer med henblik på at opbygge et endnu stærkere H&M og fortsætte med vores multi-channel-strategi. Til efteråret vil vi for eksempel åbne vores online-forretninger i Spanien og Italien og senere på året også i Kina,” lyder det fra Karl-Johan Persson, der tilføjer, at H&M vil åbne yderligere 8-10 nye online-markeder til næste år.

Sideløbende fortsætter svenskerne ekspansionen med fysiske butikker. Alene i år forventer H&M at åbne 375 nye butikker – netto – på verdensplan.