Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Adidas intensiverer afviklingen af farlig kemi

Sportsbrandet har med et nyt partnerskab opjusteret indsatsen for at afvikle brugen af farlig kemi i produktionen og skabe øget gennemsigtighed.
Sportsbrandet har med et nyt partnerskab opjusteret indsatsen for at afvikle brugen af farlig kemi i produktionen og skabe øget gennemsigtighed.

Blot to uger efter, at Greenpeace gav Nike, Puma og Adidas det røde kort for deres mangelfulde indsats i forhold til at afvikle brugen af farlige kemikalier, har sidstnævnte nu opjusteret deres indsats på området.

LÆS OGSÅ: ”Farlig kemi i VM-tøj fra Nike, Puma og Adidas”

Som led i et nyt partnerskab har Adidas har netop meldt ud, at koncernen vil udfase 99 pct. af alle perflourerede stoffer (PFC) inden udgangen af 2017 og gennemføre en komplet udfasning inden 2020. PFC-stoffer forbindes i stigende grad med forskellige hormonforstyrrende effekter hos mennesker og er også under mistanke for at være kræftfremkaldende.

Desuden forpligter den tyske sportsvirksomhed sig på at offentliggøre data over vådprocesserne fra 99 pct. af sine kinesiske leverandører inden årets udgang. På globalt plan skal det samme gøre sig gældende for 80 pct. af Adidas’ leverandører inden midten af 2016.

Nyt strategisk samarbejde

For at indfri de nye målsætninger har Adidas indledt et strategisk samarbejde med Bluesign Technologies, som blandt andet giver brandet mulighed for at benytte værktøjer til overvågning og styring af kemiforbruget i leverandørleddet.

”Adidas Group har i årevis kørt programmer inden for kemikalie-kontrol. Samarbejdet med Bluesign Technologies vil bringe vores program til det næste niveau,” siger Frank Henke, der er global vicepræsident for social- og miljøområdet i Adidas Group i en erklæring.

LÆS OGSÅ: ”Nike, Adidas og Puma modsætter sig rødt kort fra Greenpeace”

Ifølge 2degreesnetwork.com er Greenpeace tilsyneladende tilfredse med initiativet. Manfred Santen fra Greenpeaces tyske afdeling beskrev udmeldingen fra Adidas som et ”stort skridt i retning af den giftfrie fremtid, vi har brug for.”

”Denne troværdige tilgang med opnåelige milepæle undervejs viser, at Adidas er tilbage på sporet med deres detox-arbejde,” sagde Manfred Santen ifølge 2degreesnetwork.com.

Kilder: Adidas Group, Fibre2Fashion, 2degreesnetwork.com