Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Sådan: Vind de unge forbrugeres hjerter

De tjener penge til nye indkøb ved at sælge deres gamle køb online - eller også producerer de nye designs helt fra bunden. De unge forbrugere kender internettet, som de kender deres egne lommer.
De tjener penge til nye indkøb ved at sælge deres gamle køb online - eller også producerer de nye designs helt fra bunden. De unge forbrugere kender internettet, som de kender deres egne lommer.

Først var der retail, så kom e-tail, og med den nye unge generation handler shopping nu i højere og højere grad om me-tail – “mig-handel”.

De helt unge – dem under 17 år –  forventer nemlig ikke bare en skræddersyet shoppingoplevelse, de er også udmærket bevidste om, at de ikke hører til det mest købestærke segment og tager således gerne sagen i egen hånd, når der skal skaffes penge til det næste shoppingfund:

Knap en femtedel af de unge har således solgt deres fejlkøb eller sågar eget design online, viser ny amerikansk undersøgelse.

LÆS OGSÅ: “Unge mænd er de nye luksusforbrugere”

The Intelligence Group, et amerikansk research- og konsulentbureau, har taget pulsen på Generation Z, som de unge under 17 år er blevet døbt, og erfarer, at generationen i stor stil sælger deres fejlkøb, brugte varer og egne designs online. Nettet er deres foretrukne legeplads.

Ca. 18 pct. af Generation Z har ifølge The Intelligence Group solgt varer fx via Craigslist.org, der svarer lidt til DBA.dk herhjemme, via Instagram eller via andre onlinetjenester, mens otte procent endog har solgt produkter, de selv har lavet, på nettet.

Og det giver fint mening, at det er den unge generation uden velpolstrede bankbøger, der tyer til fx hashtagget #forsale på Instagram. Med dette tag samler man alle salgsannoncer på det sociale medie, så man kan danne sig overblik over udbudte varer. Herhjemme har tagget #tilsalg samme funktion – lige nu er mere end 24.600 billeder i Danmark knyttet til dette hashtag.

Generation Z er nemlig den første generation, der faktisk aldrig har oplevet en verden uden internet. De er født ind i en digital tidsalder og kender alle genvejene – de er, skriver WWD.com i deres artikel om fænomenet – de digitale chefer i deres familier (selvom de er yngste medlemmer) og har 100 pct. styr på alt, der vedrører apps og webbrug.

Men hvorfor er det relevant for modebranchen, kunne man måske fristes til at spørge?

Jo, det er det, fordi modevirksomhederne bliver nødt til at integrere de unge forbrugeres vaner i deres markedsføringsplaner for at følge med – “If you can’t beat them …”.

LÆS OGSÅ: “Briller på nettet – kundernes tillid vokser hele tiden”

Asos er et godt eksempel på en modevirksomhed, der har formået at vende trenden med gensalg og selvsalg til deres fordel.

Med Asos Marketplace har den britiske onlinekæmpe nemlig skabt forretning ud af det uundgåelige – de unge forbrugere ønsker at sælge deres varer, hvorfor så ikke lade dem gøre netop det på ‘vores’ platform, så trafikken ledes i rigtig retning, lyder Asos’ argumentation ifølge Financial Times.

På Marketplace kan man – lidt som på danske Trendsales – sælge sit brugte tøj, og platformen giver endvidere mulighed for at oprette en såkaldt “Marketplace Boutique” med hjemmelavede varer og eget design, alt sammen tiltag, der ligger lige til Generation Z’s højreben.

“Lanceringen af Marketplace var en naturlig udvikling, idet vores kunder ønskede det, og det gav en god mulighed for at støtte de unge entreprenante modevirksomheder med at nå et internationalt modeinteresseret publikum,” siger Katie Oldham, der er seniormanager for Asos Marketplace til WWD.com, hvor hun videre oplyser, at man på Asos faktisk har oplevet flere unge designspirer, der er startet med en Marketplace Boutique og siden er blevet købt ind til det ‘rigtige’ Asos-lager.

LÆS OGSÅ: “ASOS bruger kundernes billeder”

Herhjemme har blandt andre Hummel også formået at inkorporere brugerne i deres webshop – gennem deres “real hummel characters”, hvor der linkes til brugernes billeder af kollektionerne, som senest også Asos har integreret med hashtagget #asseenonme – for som Rina Hansen, onlinedirektør hos Hummel, uddyber:

“Det er fantastisk at se produkterne få liv og sjæl på den måde. Vi ser det som en service til vores kunder, at de kan se tøjet på andre folk – og ikke kun på polerede modeller.”