Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Danefæ: Vi er ikke bange for at tale om vores CSR-indsats

Det skal være slut med at være bange for "ikke at gøre nok". Deltagelsen i CSR-forløb har givet Danefæ mod på at lægge CSR-initiativerne endnu mere åbent frem.
Det skal være slut med at være bange for "ikke at gøre nok". Deltagelsen i CSR-forløb har givet Danefæ mod på at lægge CSR-initiativerne endnu mere åbent frem.

Når det gælder kommunikation om CSR og bæredygtighed er det en velkendt barriere, at nogle virksomheder holder igen med at fortælle om deres initiativer og resultater af frygt for beskyldninger om greenwashing – at gøre sig grønnere, end man egentlig er.

Ingen vil beskyldes for at pynte sig med lånte grønne fjer, og for at være på den sikre side er det nemmere at tie end at tale, synes mantraet at lyde.

Den tilgang har også gjort sig gældende i modevirksomheden Danefæ – førhen.

”En øjenåbner har været vores manglende kommunikation. Tidligere har vi holdt os tilbage, fordi vi har været bange for at stikke næsen for langt frem med vores tiltag,” siger medejer af Danefæ Nina Warberg Sejersen til FashionForum og uddyber:

”Vi har været bange for at blive beskyldt for ikke at gøre nok, men vi gør rigtig meget, og det har vi fundet ud af, at vi skal kommunikere stærkere fremover.”

Den strategiske røde tråd

Erkendelsen er kommet efter, at Danefæ siden januar har været en del af Deloittes CSR-projekt for SMV’er i modebranchen. Et projekt, som er støttet af Erhvervsstyrelsen og desuden tæller modevirksomhederne Ganni, Mads Nørgaard, Barbara Í Gongini, LauRie og Pomp de Lux.

Projektet, som løber frem til januar 2015, sætter fokus på at få CSR integreret i SMV’ernes forretningsstrategi.

LÆS OGSÅ: ”Seks danske modebrands med i nyt CSR-projekt”

Børnetøjsvirksomheden Danefæ har eksisteret siden 2005, og Nina Warberg Sejersen fortæller, at CSR-arbejdet ikke har været en fremmed størrelse for virksomheden, men at processen med at få de mange initiativer ned på papir har givet en mere fast kurs fremadrettet.

”Det gav god mening for os at deltage i projektet, fordi vi har arbejdet med CSR længe, men vi har ikke haft en strategisk rød tråd i vores CSR-arbejde før nu,” siger hun.

Vil være CSR-ambassadør for branchen

Konkret har Danefæ nedfældet en CSR-politik, og lige nu arbejder de på at skabe en implementerings- og handlingsplan for de kommende tre år.

CSR-tiltagene spænder lige fra produktionen og produkterne til kundernes forbrug – det hele under paraplyen ”kvalitet med omtanke”.

”Det er ikke fremmed for os at tænke i ansvarlig leverandørstyring, og vi gør en masse for at skabe produkter af høj kvalitet og uden skadelig kemi. Det er umuligt at gardere sig mod alt, men hvis man er ærlig og lægger sine tiltag åbent frem, så er det godt nok,” siger Nina Warberg Sejersen, der fortæller, at Danefæ i flere år har samarbejdet med blandt andre Teknologisk Institut om at fastsætte kvalitetskrav og kemikaliekrav til leverandørerne.

Netop ideen om at skabe øget gennemsigtighed i forhold til CSR-arbejdet og måske endda vise vejen for andre brands er ligeledes en del af Danefæs fremadrettede strategi.

LÆS OGSÅ: ”LauRie: Fra øko-metervarer til strategisk CSR”

”På kommunikationssiden vil vi gerne være mere tydelige i vores dialog med forhandlerne, så de endnu bedre kan kommunikere, hvad Danefæ står for og dermed blive hjulpet i deres salg. Derudover vil vi gerne mere i dialog med slutbrugerne og kommunikere mere til branchen og i et eller andet omfang fungere som CSR-ambassadører, for det er min fornemmelse, at der er mange i branchen, der ikke arbejder strategisk med det endnu,” siger Nina Warberg Sejersen.

Der er gevinster at hente i CSR-arbejdet

Hun fortæller, at CSR-arbejdet kræver et stort arbejde, men at indsatsen også gerne skulle  give en økonomisk effekt – også selv om, den kan være svær at måle direkte på kort sigt.

”Der er mange steder at hente gevinster. For eksempel giver en større arbejdsglæde blandt medarbejderne også en større effektivitet på arbejdet. Og ved at involvere producenterne i endnu højere grad, så giver det dem forhåbentlig endnu større motivation til at skabe bedre produkter,” siger Nina Warberg Sejersen.

Hun fastslår, at selv om man hverken kan eller bør gabe over alle aspekter af CSR på én gang, så er man nødt til at gå all in i arbejdet.

”Det er båret af, at jeg som en del af ledelsen ønsker det. Det kræver timer og rejsetid, og det er svært at gå halvhjertet ind i det, hvis man vil have en CSR-politik, der er mere og andet end et stykke papir,” siger Danefæ-medejeren.

Danefæ har 25 ansatte. Tøjet bliver solgt fra to egne butikker samt to franchisebutikker og fra webshoppen. Desuden har virksomheden flere hundrede forhandlere i ind- og udland – med Skandinavien og Tyskland som hovedmarkeder.  

FashionForum følger de deltagende virksomheders CSR-arbejde i løbet af året. Læs om, hvordan projektets indledende fase er forløbet i virksomheden LauRie – her.