The Last Conspiracy holder fokus på det gode håndværk
Her er ingen kompromiser - Det danske skomærke The Last Conspiracy har sat alt ind på at bringe kvaliteten tilbage i skandinavisk fodtøj, så må prisen være derefter.Duften af ny læder rammer næseborene, før man får øje på rækkerne af sko og støvler langs væggen i The Last Conspiracys showroom i København.
FashionForum er på besøg til en snak om det knap fire år gamle skomærke, hvor fokus holdes benhårdt på høj kvalitet. Her skyder man aldrig genvej i hverken design- eller produktionsprocessen, heller ikke selvom det betyder, at skoene bliver dyrere, end danskerne – som de er flest – er vant til:
Skoen kan holde i 20 år
”Vi bruger udelukkende kvalitetsmaterialer, fx er foret i vores støvler også lavet af læder. Mange bruger i stedet syntetiske stoffer indvendigt for at spare penge, men det betyder, at foden ikke ånder ordentligt,” forklarer adm. direktør Jens Bonde-Poulsen, mens han drejer en sort damestøvlet i sort skind med kraftig lynlås mellem hænderne.
LÆS OGSÅ: Billi Bi – Butikken er et skridt på vejen til international ekspansion
LÆS OGSÅ: Børneskomærket Bundgaard satser på websalg
”Tag nu denne her lynlås. Det er en ’Lanfranchi Lampo’ – en af de dyreste på markedet. Men det er også den bedste. Du kan ikke smadre den. Man ville for så vidt sagtens kunne have brugt en billigere type, men det her er altså sko, der kan holde 20 år, hvis du behandler dem ordentligt. Så duer det ikke med billige løsninger,” siger han.
Drømmen om det kompromisløse produkt
Og det var netop drømmen om et kompromisløst produkt, der i 2010 fik mærkets designer og medstifter Roald Nore til at etablere The Last Conspiracy, der frem til 2010 stod bag skovirksomheden Mentor Footwear, hvor fokus i højere grad var på pris.
”Det er faktisk ikke muligt at lave en støvle til [en udsalgspris på, red.] mindre end 1.500 kr., hvis kvaliteten skal være helt i orden. Det var ønsket om ikke at skulle indgå dette kompromis i kvaliteten, der drev The Last Conspiracy i gang,” forklarer Jens Bonde-Poulsen.
Tre typer butikker
Og her små fire år senere sælges hjertebarnet i 250 butikker i knap 25 lande. The Last Conspiracy benchmarker sig med priser på 2.000-3.500 kr. for et par støvler blandt andet mod italienske Officine Creative, og overordnet har The Last Conspiracy defineret tre butikstyper, som de går efter at blive solgt i:
LÆS OGSÅ: Dansk skobrand hitter i Kina
LÆS OGSÅ: Ekspert: I fremtiden kan fodtøjs-fejlkøb undgås med 3D-scanning
Dels er der de deciderede luksusbutikker, som fører prominente high end-mærker som fx Prada.
”I den type butikker ligger vores sko jo på deres ’entry level’-niveau. Vi er, kan man sige, det mest tilgængelige i de butikker, selvom det er de dyreste af vores varer, de køber ind. Her handler det meget om kvalitet,” siger Jens Bonde-Poulsen og fortsætter listen:
Fokus på arven
”Så er der de her lidt heritage-prægede butikker, der kan lide vores blanding af pris og kvalitet. Fx Støy Munkholm i Aarhus. Det er ikke så klassisk, de fører fx også vores sneakerkollektion, men det er her volumen ligger – både i kollektionsindkøb og på forbrugersiden. Der kommer mange kunder forbi.”
Og endelig er der så den type butikker, hvor mærket passer ind, fordi stilen er sort og rå – her handler det om image.
”Den sidste butikstype er butikker som Nag i København og Oak i New York. De køber meget ind i den del af vores kollektion, der er mørk og avantgarde. Det kan vi godt lide, for det er også meget sådan Roald (Nore, red.) selv er som type.”
Med en lang række premium-butikker under bæltet, føler Jens Bonde-Poulsen, at mærket er godt dækket ind på den front. Der er faktisk kun en image-butik på listen, som han gerne så The last Conspiracy repræsenteret i:
”L’Eclaireur i Paris. De har været forbi at kigge, men det er jo lidt af en rejse,” siger direktøren.
Hellere livsstils- end skobutikker
Helt overordnet bejler The Last Conspiracy mere til mode- og livsstilsbutikkerne end til rendyrkede skobutikker.
”Der er jo ikke ret mange enkeltejede skobutikker tilbage – det meste er kæder. Bianco og Aldo har dræbt markedet, og så er der supermarkederne, og der hører vi jo slet ikke hjemme. Vi ser os ikke som traditionelle skofabrikanter. Vi er modeinteresserede mennesker, der laver produkter, folk tænder på.”
LÆS OGSÅ: Shoeshi Bar lukker den fysiske butik
LÆS OGSÅ: Jimmy Choo overvejer børsnotering
Samme tendens afspejles i mærkets onlinesalg – her er det Luisaviaroma og Youheshe, der driver salget.
”Vi vil ikke være et webshopbrand. Vi kunne ikke finde på at samarbejde med Zalando eller Smartguy, der er prisdrevne butikker. Det er ikke der, vi ser værdien for The Last Conspiracy. Vi kan lide, at man får oplevelsen og møder mennesker, der ved hvad en rigtig sko er. Og det gør man bedst i de butikker, der forhandler vores sko.”
Nordeuropa skal styrkes
Skoene ligger allerede i butikker i hele Europa. Men lige nu er fokus på at styrke tilstedeværelsen i Nordeuropa – særligt i Norge, Danmark og Tyskland.
”Det er her vi kommer fra og gerne vil gøre en forskel både for forbrugerne og butikkerne, fordi det er her, vi bor og lever. Vi får mange forespørgsler fra både USA og Asien og skal til at finde ud af, hvilken vej vi skal gå. For vi kan ikke gøre begge i ét hug. Det bliver enten Nordamerika eller Japan.”
Igen og igen vender direktøren tilbage til det, der driver værket:
Passion og fascination er nøgleordene
”Det handler om passion og fascination. Der er 15-20 processer og lige så mange mellemprocesser forbundet med at fremstille en sko, og i hvert fald fem af processerne kræver virkelig håndelag – at dem der skærer eller syer har styr på, hvad de laver. Man kan ikke lige hive en medarbejder ind fra venstre.”
Derfor samarbejder The Last Conspiracy med de samme to – og kun to – portugisiske fabrikker, som de har benyttet helt fra første kollektion.
”Læderet bliver håndskåret, og i alt kommer skoen gennem 40-50 hænder, førend den er færdig. Det er fantastisk at lave noget, der er … ægte,” siger direktøren.