C.L.A.S.S. om bæredygtighed: Vi er nået langt allerede
I en paneldebat under Copenhagen Fashion Summit blev det slået fast, at selvom der er mange udfordringer forbundet med modeindustrien er vi trods alt hurtigt kommet et godt stykke vej i kampen for en mere bæredygtig branche.For godt en uge siden lagde København rammerne til verdens største topmøde om bæredygtig mode – Copenhagen Fashion Summit. Kort efter åbningstalerne, som HKH Kronprinsesse Mary og økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (Rad.) stod for, blev en paneldebat med fokus på bæredygtige materialer skudt igang.
Under debatten, der blev styret af Vanessa Friedman, moderedaktør på Financial Times, diskuterede fire aktører mulighederne og barriererne i en bæredygtig udvikling med fokus på bæredygtige og innovative materialer.
Panelet bestod af Chantal Malingrey-Perrin, marketingsdirektør for stofmessen Première Vision, Marco Lucietti, marketingsdirektør hos ISKO, Catarina Midby, chef for bæredygtighed hos H&M og Guisy Bettoni, adm. direktør og grundlægger af sourcingvirksomheden C.L.A.S.S.
“Designerne er blevet mere interesserede i bringe bæredygtighed ind i modebilledet,” siger Chantal Malingrey-Perrin og Guisy Bettoni bekræfter:
”Der er et hav af mennesker, der er villige til at gøre noget for bæredygtighed.”
Bæredygtige materialer har udviklet sig enormt
Grundlægger af den bæredygtige tekstilplatform C.L.A.S.S. Guisy Bettoni påpeger, at vi allerede er kommet et godt stykke af vejen i kampen for mere bæredygtighed i modebranchen. Hun mener, at bæredygtige materialer kan gøre en stor forskel, og fremhæver, at selvom utålmodigheden er stor, har vi rent faktisk bevæget os fremad i et rigtig højt tempo de seneste år.
“For fem til ti år siden var der ikke noget, der hed bæredygtige materialer, og et gennemskueligt system eksisterende ikke. Da vi startede (med C.L.A.S.S., red.), havde vi kun ca. 50 forskellige bæredygtige materialer, i dag er vi oppe på over 500 forskellige,” siger Guisy Bettoni og håber således at plante en optimisme, der ellers ofte kan være svær at finde i den bæredygtige diskussion, hvor man hurtigt kan blive nedtrykt over den lange svære vej mod en bedre verden. Men særligt fokus på information er vejen frem, fortsætter Marco Lucietti:
Kommunikation er essentielt
”Vi bliver nødt til at uddanne de kommende generationer i, hvad bæredygtighed er. En t-shirt i økologisk bomuld er ikke meget værd, hvis forbrugerne ikke ved, hvordan de forsætter den bæredygtige behandling af t-shirten.”
Han konkluderer:
“Målrettet kommunikation er altafgørende, hvis vi ønsker at gøre modeindustrien mere bæredygtig.”
LÆS OGSÅ: Kering: Bæredygtighed kan drive innovation