Stella McCartney: ”Stop med at vaske så meget”
COPENHAGEN FASHION SUMMIT 2014. Det relancerede Clevercare stiller skarpt på forbrugernes ansvar, når det gælder klimabelastning og miljøpåvirkning.De velkendte vaske-, stryge- og tørresymboler i tøjet skal fremover suppleres af Clevercare-symbolet, som dækker over en onlineplatform, hvor forbrugeren kan finde råd og vejledning om tøjpleje, der forlænger tøjets levetid og nedsætter klima- og miljøbelastningen mest muligt.
Den nye relancerede Clevercare-platform, som blev præsenteret på Copenhagen Fashion Summit tidligere i dag, er udviklet i et partnerskab mellem H&M og Ginetex, der ejer rettighederne til de velkendte vaskesymboler i tøjet. Derudover har blandt andre Stella McCartney været med i udviklingsarbejdet med platformen.
”Mit job kan udgøre op til 60 pct. af tøjets samlede miljøpåvirkning, når jeg skaber produktet, men en stor del ligger også hos forbrugerne. Nogle forbrugere tror, at de skal vaske deres tøj igen og igen for ’at holde det i live’, men jeg mener, at jo færre gange, du vasker, desto bedre for tøjet,” fortalte Stella McCartney i et videointerview, som blev vist på storskærm under Copenhagen Fashion Summit i Operaen.
Forbrugeren skal have en plads i værdikæden
Hun blev suppleret af generalsekretær i Ginetex, Pascale Florant, som understregede, at Clevercare-platformen overordnet handler om at etablere forbrugerne, som en del af værdikæden.
”Når man forlænger tøjets levetid, så reducerer man samtidig klimabelastningen. Det handler om at positionere forbrugerne i værdikæden, når det gælder bæredygtighed,” fortalte Pascale Florant fra scenen i Operaen.
LÆS OGSÅ: ”Nyt initiativ skal få forbrugerne til at behandle tøjet bedre”
Ifølge H&Ms tal, ligger 26 pct. af tøjets samlede klimabelastning netop hos forbrugerne. Det drejer sig primært om belastningen fra vask, tørretumbler, strygejern og rens.
”Dette er en løsning, som vi præsenterer for jer i modeindustrien, så I bedre kan komme i kontakt med jeres forbrugere og derigennem forlænge tøjets levetid. Mange forbrugere ved ikke, hvordan de skal behandle deres tøj, og forhåbentlig kan dette initiativ hjælpe,” sagde udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute, Jonas Eder-Hansen, som har været medkoordinator i videreudviklingen af Clevercare.
H&M har allerede implementeret Clevercare, mens blandt andre Bestseller, Patagonia, Levi’s, Stella McCartney og Peak Performance er i gang med implementeringen.