Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

2013 var et hårdt år for Björn Borg

Bundlinjen er faldet fra 100 mio. svenske kr. i 2011 til knap 14 mio. i 2013.
Bundlinjen er faldet fra 100 mio. svenske kr. i 2011 til knap 14 mio. i 2013.

”2013 var et hårdt år for modebranchen og også for Björn Borg.

Sådan indleder den børsnoterede svenske virksomhed sin netop offentliggjorte årsrapport for 2013.

Nettoomsætningen i Björn Borg Group faldt fra 551 mio. SEK i 2012 til 499 mio. SEK i 2013. På bundlinjen endte 2013 med et resultat efter skat på 13,9 mio. SEK mod 47,2 mio. SEK i 2012 og 100,2 mio. SEK i 2011.

Ifølge Björn Borg Group skyldes nedgangen primært udviklingen i Holland, som er brandets største marked. Her skar den lokale distributør ”en signifikant andel” af forhandlernetværket fra, som følge af et svagt marked.

”Når vi ser fremad, kan vi se muligheder for stabilitet på vores markeder og tegn på bedring. Selvfølgelig er vi klar over, at markedsusikkerhed kan føre til dramatiske bump på vejen, og vi er bevidste om den hårde økonomiske situation, som stadig eksisterer på adskillige af vores markeder. Vi ser stadig gode muligheder for at forbedre Björn Borgs salg og indtjening i 2014,” siger Vice President Henrik Fischer, som er fungerende CEO indtil Henrik Bunge tiltræder posten som øverste chef i koncernen den 1. august i år.

Fokus på nærmarkederne fremover

I efteråret indstillede Björn Borg aktiviteterne på det kinesiske marked, og fremover vil virksomheden fokusere mere intenst på de nordiske nærmarkeder.

LÆS OGSÅ: ”Björn Borg forlader det kinesiske marked”

”Vi ser et potentiale i at opbygge vores styrke på større markeder i Nordeuropa og i vores egne forretninger i Sverige, England og specielt Finland,” skriver Henrik Fischer i sin indledende beretning.

Björn Borgs kerneprodukt er undertøj, som udgør 60 pct. af virksomhedens salg. Holland er brandets største marked med Sverige lige efter. De to markeder står for henholdsvis 28 pct. og 25 pct. af virksomhedens salg. Ved årsskiftet eksisterede der i alt 38 Björn Borg-butikker, hvoraf de 17 er ejet af Björn Borg Group.