2013 bød igen på fremgang for Kabooki og børnetøjsmærket Lego Wear. Kabooki har seneste regnskabsår øget indtjeningen med seks millioner kroner, og det betyder, at resultatet havner på 7,3 mio. kr. før skat i 2013, skriver koncernen i en pressemeddelelse.
”Det er svært at være utilfreds med resultatet i 2013,” siger økonomidirektør Jørgen Koldsø i meddelelsen.
”Vi øger bruttoresultatet, årets resultat, egenkapitalen, afkastningsgraden, soliditetsgraden og egenkapitalforretningen – og nedbringer samtidig balancen.”
Siden starten af 2012 har Kabooki ifølge meddelelsen arbejdet med en strategiplan bestående af følgende hovedtemaer:
Recover (2012), Optimise (2013) og Branding (2014).
Imens organisationen i 2012 fokuserede på at plukke de lavthængende frugter, er der således i 2013 blevet arbejdet intensivt med langsigtet optimering af både produktmix og organisation.
”2013 var igen et hårdt og travlt år i Kabooki, men vi kan glæde os over det flotte resultat. Der er blevet gennemført et hav af forandringer – og implementeringen og finjusteringen fortsætter her i 2014. Vi skylder medarbejderne en stor tak for en formidabel indsats. Det er ikke nemt både at vokse og forandre sig i krisetider” udtaler adm. direktør Kasper Eis i meddelelsen og fortsætter:
”Desuden må vi sende en venlig tanke til Lego Group. Der er ingen tvivl om at deres succes smitter af på os.”
Som strategiplanen antyder, bliver der i 2014 arbejdet med udvikling af en ny brandpositionering – og implementering af denne.
”Vi har sammen med reklamebureauet Co+ udviklet en ny brandplatform, som vi nu begynder at implementere på alt fra labels og hang tags til posters, annoncer og web. Den nye brandplatform vil styrke vores brand i de kommende år – og sikre os en unik position i markedet,” siger direktøren.
Ligeledes fokuseres der i 2014 på fortsat at styrke salgsorganisationen i nye og eksisterende markeder, herunder specielt Sydeuropa og Mellemøsten. Kabooki forventer at denne indsats vil være med til at levere langsigtede resultater.
I forbindelse med generalforsamlingen i 2014 takker bestyrelsesformand Anders Høiris af for denne gang:
”Efter mere end syv år på posten er det ifølge Corporate Governance-anbefalingerne god skik at give stafetten videre. Vi har nu fem år i træk skabt fremgang for Lego Wear og har nu tilmed leveret rekordoverskud, så jeg føler, at jeg med god samvittighed kan give depechen videre,” siger Anders Høiris.
Den nye bestyrelsesformand er direktør hos hovedaktionæren JFK, Per Kristensen, og han erklærer sig enig i den afgående formands konklusion:
”Anders kunne ikke have overleveret firmaet i bedre stand. Vi takker ham for hans utrættelige indsats gennem årene – og glæder os over de seneste resultater fra Kabooki.”